fejlesztés

2020.06.07. 11:20

Nógrádi vonalra is jutna a MÁV új hibrid vonatjaiból

Ötven darab új, zéró emissziós hibrid (felsővezetékes és akkumulátoros üzemű) villamos motorvonat beszerzésére írt ki európai uniós közbeszerzési eljárást a MÁV-START. Az ötven jármű fokozatos ütemezéssel érkezne.

Kéri István

A tervek szerint 2023–2024-ben húsz darab 200 ülőhelyes, 2024–2029 között pedig további harminc darab 150 ülőhelyes motorvonat beszerzése történik meg. Nem az első körben, de a somoskőújfalui vonalra is jutna belőlük – közölte a vasúttársaság.

A Hatvan–Somoskőújfalu vonal jelenlegi helyzetét látva utópisztikus ez a bejelentés, aminek voltak már előjelei a közelmúltban. Az év elején jelent meg a Nemzeti Tiszta Fejlődési Stratégia tervezete, amely az Európai Unió által meghatározott cél, a 2050-es céldátumra elérendő klímasemlegesség eléréséhez szükséges hazai folyamatot és annak lehetséges lépéseit ismerteti.

Természetesen a stratégiai dokumentumokra jellemzően itt is az általános irányok meghatározása élvez prioritást a konkrét helyszínek kijelölésével szemben. A hányattatott sorsú Hatvan–Somoskőújfalu vonal sincs megnevezve a stratégiatervezet vasúti intézkedésekről szóló szakaszában, de rá lehet ismerni.

A tervezet leszögezi, hogy a vasúti fejlesztések jelentős szerepet tölthetnek be a dekarbonizációban; plusz a fővonali hálózaton az utasok autóbuszról vonatra terelésével tovább csökkenthető a kibocsátás, mert a fővonali vasúthálózat nagyrészt villamosított. A nem villamosított vonalszakaszokra pedig akkumulátoros járművekkel is lehet járni. Utóbbiak beszerzését 2021-től fokozatosan tervezik – olvasható a dokumentumban.

A személyszállítást kiszolgáló, kisebb forgalmú, még dízeles vonalakon az akkumulátoros motorvonatok beszerzése a villamosításnál kisebb beruházással csökkentheti a vasúti közlekedés üvegházhatásúgáz-kibocsátását.

A fenti megállapítás a 81-es számú, Hatvan–Somoskőújfalu vonalra tökéletesen illeszthető. Látva a vonal hanyatlását, a pályarekonstrukció és az új járművek beszerzése még hosszú távú célként értékelhető.

A MÁV-START közleménye kiemeli: elkötelezettek a költséges és környezetszennyező dízelvontatás kiváltására. A kettős üzemű motorvonatok beszerzésével a járműállomány környezetvédelmi hatékonyságának jelentős javítása érhető el, az energiahatékonyság növelésével országos szinten is csökkenthető az emisszió szintje.

A kettős üzemű motorvonatok esetében alapvetően két járműtípust különböztethetünk meg. Az egyik a dízelmotoros és villamos felsővezetékes üzemű hibrid motorvonatok; a másik a nulla károsanyag-kibocsátással rendelkező, hibrid villamos motorvonatok. Utóbbi járművek lehetnek vagy akkumulátoros és felsővezetékes üzemű villamos motorvonatok; vagy például hidrogén meghajtású, üzemanyagcellás járművek.

A MÁV-START 100 km/h sebesség mellett 80–120 kilométer hatótávú akkumulátoros üzemmel rendelkező, kettős üzemű villamos motorvonatokat kíván beszerezni. A számítások alapján jelentős, éves szinten összesen 3,6 milliárd (járművenként átlagosan 73 millió) forint közvetlen költségmegtakarításra lehet számítani.

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója ismertette: a kettős üzemű motorvonatok alkalmazási helye erősen függ attól, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. villamosítási tervei hogyan valósulnak meg. Amíg a Balaton északi partján futó vonal csak Balatonfüredig van villamosítva, az első ütemben beszerezni kívánt 20 jármű fele itt közlekedne. A másik kezdőprojekt pedig a Budapest–Lajosmizse vonal lehetne, ahol komplex rekonstrukció történhetne, több ütemre tagolt villamosítással, azaz már akkor korszerű hibrid járművek közlekedhetnének ott, amikor még csak a pálya egy szakaszán lenne felsővezeték.

– További terveinkben a Győr–Szombathely, a Miskolc–Ózd, az Esztergom–Komárom, a Győr–Keszthely–Kaposvár–Pécs és a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu vonalak szerepelnek – közölte a vezérigazgató.

Jó alternatívát villantanak fel

A MÁV-START közleménye is kiemeli, hogy a hibrid motorvonatok megoldást jelentenek olyan vonalakon, ahol nincs tervezve a felsővezeték bevezetése, ezért mozdonycserét vagy felsővezeték alatti dízel közlekedést kell igénybe venni. A hibrid motorvonatok felhasználási helyszínének megjelölése és az utóbbi megállapítás alapján talán kijelenthetjük, hogy végleg el kell engedni a Hatvan és Somoskőújfalu közötti villamosítás vágyálmát. Az ehelyett felvillant alternatíva viszont megfelelő lehet az új korszak követelményeinek.

 

Címkék#Máv-Start

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!