hirdetés

2019.06.11. 22:01

Külföldön is kereskednének a magyar online kereskedők

Sikertörténet nehézségekkel – így jellemezhető a hazai e-kereskedelem utóbbi öt éve, ami gyakorlatilag egyet jelent a fejlett e-piac teljes időszakával. A magyar online kereskedelem továbbra is 20 százalékot megközelítő éves bővüléssel rendelkezik, ami jelentősen megelőzi a kontinens átlagát. Az ágazatnak azonban jelentős kihívásokkal és nehézségekkel kell szembenéznie a következő ötéves ciklusban.

Tagadhatatlan, hogy a magyarországi elektronikus kereskedelem növekedése példaértékű a feltörekvő közép- és keleteurópai régió országai között is. 2018-ban mintegy 17 százalékos növekedést ért el, ami kismértékű lassulást jelent az előző évekhez viszonyítva.

A lassulás hátterében elsősorban a vásárlói bázis növekedésének lassulása nevezhető meg; jelenleg mintegy 3,2 aktív vásárló él az országban, ez a szám azonban nem növekedhet a végtelenségig, sőt, már érezhető a növekedési plafon hatása. Habár a vásárlói bázis növekedése folyamatos és jelentős, már nem lehet olyan mértékű, mint az előző években.

A növekedést a továbbiakban elsősorban a vásárlási gyakoriság növekedése segítheti. A hazai aktív vásárlók évente átlagosan 12 tranzakciót bonyolítanak. A vásárlási gyakoriság esetében gyakorlatilag nem létezik növekedési plafon, tulajdonképpen csak az e-kereskedőkön múlik, hogy képesek-e rendszeres vásárlásra késztetni a látogatóikat.

A nagyok dominálnak

Habár a népességszámhoz mérten átlagos számú webáruház üzemel az országban, ezek túlnyomó többsége marginális bevétel megszerzésére képes. A hazai szektor kifejezetten fejnehéz, a tíz legnagyobb webáruház piaci részesedése megközelíti a 40 százalékot. Ráadásul a legnagyobb szereplők által gerjesztett folyamatos árverseny csökkenti a kis webáruházak növekedési esélyeit.

Számukra az árversenybe való belépés akár végzetes is lehetne, ezért meg sem kísérlik az ilyen jellegű versengést. Valós veszély a középméretű webáruházakat fenyegeti, akik képesek bizonyos mértékben finanszírozni a saját leárazáskampányaikat, azonban ez részükről egyáltalán nem veszélytelen vállalás, hiszen a visszatérő vásárlók elmaradása nélkül a saját profitrátájukat, illetve szolgáltatásfejlesztésüket kockáztatják.

A kialakult piaci helyzet miatt egyre több webáruház a külföldi terjeszkedésben látja a hosszútávú megoldás kulcsát, ugyanakkor az erőforrásaik gyakran túl kicsik ahhoz, hogy két piacra is fókuszálni tudjanak. Habár a nagyok dominanciája rányomja a bélyegét a KKV-k által üzemeltetett webáruházak mindennapjaira, a dinamikusan növekvő magyar e-kereskedelem mindenki számára biztosít lehetőséget a folyamatos növekedésre.

A külföldi piacok közül továbbra is Szlovákia az egyik legnépszerűbb választás, ami részben annak tudható be, hogy a régiók Budapesttől mért távolsága relatív alacsony, így a logisztikai lehetőségek kifejezetten kedvezők. Ennek ellenére a magyar e-kereskedők körében alig találunk olyan szereplőt, aki jelentős piaci részesedésre tett szert az északi szomszédunknál. Pozitív példaként említhető az Extreme Digital, amely Szlovákia mellett számos más külpiacon is jelen van.

Címkék#hirdetés

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában