2019.06.11. 22:01
Külföldön is kereskednének a magyar online kereskedők
Sikertörténet nehézségekkel – így jellemezhető a hazai e-kereskedelem utóbbi öt éve, ami gyakorlatilag egyet jelent a fejlett e-piac teljes időszakával. A magyar online kereskedelem továbbra is 20 százalékot megközelítő éves bővüléssel rendelkezik, ami jelentősen megelőzi a kontinens átlagát. Az ágazatnak azonban jelentős kihívásokkal és nehézségekkel kell szembenéznie a következő ötéves ciklusban.
Tagadhatatlan, hogy a magyarországi elektronikus kereskedelem növekedése példaértékű a feltörekvő közép- és keleteurópai régió országai között is. 2018-ban mintegy 17 százalékos növekedést ért el, ami kismértékű lassulást jelent az előző évekhez viszonyítva.
A lassulás hátterében elsősorban a vásárlói bázis növekedésének lassulása nevezhető meg; jelenleg mintegy 3,2 aktív vásárló él az országban, ez a szám azonban nem növekedhet a végtelenségig, sőt, már érezhető a növekedési plafon hatása. Habár a vásárlói bázis növekedése folyamatos és jelentős, már nem lehet olyan mértékű, mint az előző években.
A növekedést a továbbiakban elsősorban a vásárlási gyakoriság növekedése segítheti. A hazai aktív vásárlók évente átlagosan 12 tranzakciót bonyolítanak. A vásárlási gyakoriság esetében gyakorlatilag nem létezik növekedési plafon, tulajdonképpen csak az e-kereskedőkön múlik, hogy képesek-e rendszeres vásárlásra késztetni a látogatóikat.
A nagyok dominálnak
Habár a népességszámhoz mérten átlagos számú webáruház üzemel az országban, ezek túlnyomó többsége marginális bevétel megszerzésére képes. A hazai szektor kifejezetten fejnehéz, a tíz legnagyobb webáruház piaci részesedése megközelíti a 40 százalékot. Ráadásul a legnagyobb szereplők által gerjesztett folyamatos árverseny csökkenti a kis webáruházak növekedési esélyeit.
Számukra az árversenybe való belépés akár végzetes is lehetne, ezért meg sem kísérlik az ilyen jellegű versengést. Valós veszély a középméretű webáruházakat fenyegeti, akik képesek bizonyos mértékben finanszírozni a saját leárazáskampányaikat, azonban ez részükről egyáltalán nem veszélytelen vállalás, hiszen a visszatérő vásárlók elmaradása nélkül a saját profitrátájukat, illetve szolgáltatásfejlesztésüket kockáztatják.
A kialakult piaci helyzet miatt egyre több webáruház a külföldi terjeszkedésben látja a hosszútávú megoldás kulcsát, ugyanakkor az erőforrásaik gyakran túl kicsik ahhoz, hogy két piacra is fókuszálni tudjanak. Habár a nagyok dominanciája rányomja a bélyegét a KKV-k által üzemeltetett webáruházak mindennapjaira, a dinamikusan növekvő magyar e-kereskedelem mindenki számára biztosít lehetőséget a folyamatos növekedésre.
A külföldi piacok közül továbbra is Szlovákia az egyik legnépszerűbb választás, ami részben annak tudható be, hogy a régiók Budapesttől mért távolsága relatív alacsony, így a logisztikai lehetőségek kifejezetten kedvezők. Ennek ellenére a magyar e-kereskedők körében alig találunk olyan szereplőt, aki jelentős piaci részesedésre tett szert az északi szomszédunknál. Pozitív példaként említhető az Extreme Digital, amely Szlovákia mellett számos más külpiacon is jelen van.