2021.06.18. 06:00
Berobbant az e-kereskedelem Nógrád megyében – az itteni online vásárlók háromnegyede 40 évnél fiatalabb
Az e-kereskedelem végérvényesen a mindennapjaink része lett, szinte nincs olyan élethelyzet, amiben ne rendeltünk volna a netről: az e-vásárló magyarok több mint fele rendelt már online ágyában fekve vagy tévénézés közben, 23 százalékuk tömegközlekedés, 3 százalékuk pedig vezetés közben is vásárolt már az internetről.
Forrás: Brooke Cagle/Unsplash
A Mastercard támogatásával készült Fizetési Élmény Riportból az is kiderül, hogy országos szinten a 18-39 éves korosztály a legaktívabb az online vásárlás területén, több mint felük rendel heti rendszerességgel a netről, de a koronavírus ideje alatt az ötvenes korosztályban nőtt a legnagyobbat a webshopperek aránya (39%).
Nógrád megyében a férfiak többen rendelnek online, mint a nők (62-38%), a 30-39 éves korosztály a legaktívabb, 43 százalékuk online vásárló, őket az 18-29 évesek (31%) követik, az 50-60 éves korosztály a harmadik a sorban (20%). Megyei szinten az e-vásárlás területén aktív emberek száma jelentősen meghaladja az országos átlagot (83%), az itt élők 94 százaléka vásárol havonta legalább egyszer a világhálón.
Érdekesség, hogy több olyan terméktípus van, amit kifejezetten a koronavírus alatt kezdtünk el online vásárolni. Ilyen az élelmiszer, a ruhanemű vagy a háztartási tisztítószerek. Nógrád megyében a műszaki cikkek, könyvek és a játékok online vásárlása ugrott meg a legjobban a pandémia hatására. Az élelmiszer vásárlás viszont egyértelműen a járvány vesztese, erről nyilatkozták a legtöbben, hogy ritkábban vásárolják online, mint a járvány előtt.
Annyira szerves része lett az online shoppingolás az életünknek, hogy szinte nincs olyan helyzet, ahol nem rendeltünk a netről. Nógrád megyében TV nézés közben (75%) és ágyban fekve (74%) rendeltek már a legtöbben, 38% azok aránya, akik munkahelyen munkaidőben is intéztek már online vásárlást.
A magyarok kifejezetten nyitottak az innovációra – főleg akkor, ha az kényelmes: 10-ből 6-an használták ujjlenyomatukat jóváhagyásra. Az első ránézésre transzparens, megbízható fizetési rendszereknek szerepének fontosságát jól mutatja, hogy 10-ből 9 magyar hagyott abba online vásárlást a célegyenesben, tehát úgy, hogy a kiválasztott termék már a kosarában volt, de a fizetés előtt végül mégis elállt a tranzakciótól.
Ráadásul az, hogy milyen helyzetben vásárolunk összefügg azzal, hogy mit vásárolunk: például a fürdőszobából, vagy a mellékhelyiségből legtöbbet háztartási termékeket veszünk, a gyerekekkel való foglalkozás közben, a játékok vásárlása a leggyakoribb. Ennek a kiterjesztett “mindig online” jelenlétnek azonban van egy sötét oldala is: országos szinten az emberek 5 százaléka életveszélyes helyzetben is vásárolt már online, például biciklizés vagy vezetés közben – ezekben a helyzetekben az emberek legtöbbször műszaki cikkeket vásárolnak.
(X)