Fotó: MTVA/Bizományosi / Jászai Csaba

Napokon belül meg kellene kezdeni a Lánchíd felújítását

Lejár a Főmterv Zrt. részletes szakvéleményében szereplő határidő a felújítás megkezdésére, ezzel veszélybe kerülhet Budapest és az ország egyik jelképe.

A Főmterv Zrt. tavaly év végi szakvéleménye a Lánchíd felújításának megkezdését hat hónapon belül jelölte meg. Ez a napokban letelik, és nincs válasz arra, hogy az elmúlt fél évben miért nem írta ki a főváros vezetése a kivitelezői tendert?

– tette fel a kérdést a Magyar Nemzetben Tarlós István, aki hozzátette: nem akar személyi felelősöket megnevezni, csak a tényekre és a műszaki problémákra akarja felhívni a figyelmet. A volt főpolgármester szerint a Lánchíd kapcsán a körtét az almával próbálja összehasonlítani az ellenzéki sajtó.

Az egyes médiumokban megjelentekkel ellentétben tavaly nyáron nem azt mondtam, hogy a Lánchídra kevés a rendelkezésre álló forrás, hanem a híd, a Váralagút, a pesti hídfőnél lévő villamosalagút, valamint a Széchenyi tér együttes felújítására kaptunk alátámasztás nélküli magas – 34-35 milliárd forintos – árajánlatokat – hangsúlyozta a volt városvezető.

Tarlós István emlékeztetett: a júniusi, elfogadhatatlanul magas kivitelezői árajánlatok után újabb műszaki felmérést rendeltek meg, amely már a választások után készült el.

A Lánchíd átvizsgálásakor alpinisták – mivel nincs a hídtest alatt kezelőjárda – novemberben addig ismeretlen, kritikus hibákat észleltek, amiket a Budapest Közút emberei nem is láthattak. Egyes fő alkatrészek az 1913–1915-ös teljes körű felújítás óta, több mint száz éve nem voltak cserélve, a korrózió a hossztartók gerincén súlyos károkat okozott, ugyanígy a járdák, az úttest tartókonzoljai és ezek toldásai is kritikus állapotban vannak. Ennek alapján határozta meg a felújítási munkálatok fél éven belül szükséges kezdési időpontját decemberben a Főmterv

– foglalta össze a volt főpolgármester, hozzátéve: a felújítás engedélyes tervei 2018 óta rendelkezésre állnak, a kiviteli tendereztetés pedig tavaly év elején elkezdődött.

Ami a rekonstrukció fedezetét illeti, Tarlós István felhívta a figyelmet, hogy főpolgármestersége idején 23,7 milliárd forintot irányoztak elő, ebből hatmilliárd az állami hozzájárulás, nyolcmilliárdot pedig az Európai Beruházási Bank (EIB) eddig el nem költött csomagjából lehet lehívni, a többi pénz pedig a főváros saját forrásából adódott.

A volt főpolgármester által elmondottakon túl a kivitelezői árajánlatok újratárgyalása és a felújítás Lánchídra való szűkítése sem lenne példátlan. Az előző városvezető már 2011 januárjában újra kezdte tárgyalni – sikerrel – a Demszky Gábor idején megkötött, a főváros számára előnytelen Alstom-szerződést, igaz, akkor a balliberális sajtó azonnal visszamutogatással vádolta Tarlós Istvánt, miközben mostani utódja miatt örökös szerecsenmosdatás zajlik.

Hozzászólások

15 millió forintnyi bírság
Büfékocsikat, fagyisokat és mozgóboltokat ellenőrzött a Nébih
Bajnokok ligája / 3 órája
Az utolsó percekben fordítva jutott elődöntőbe a PSG
Sokáig vezetett az Atalanta, de a franciáknak sokkal több helyzetük volt.
bezsákolt milliók / 6 órája
Egy rakás pénzt fizettek Jordan első szerződésének fénymásolatáért
köhögés, fáradtság, láz / 6 órája
Koronavírus vagy allergia? – Ez az ábra segít eldönteni
fejtörő / 6 órája
Kvíz: Ha tősgyökeres salgótarjáni vagy, akkor azonnal felismered ezeket az utcákat!
Sz. R.
Ma már dolgozik / 7 órája
Nagyon japán: munkába állt DeliRo, a házhozszállító robot
A Bayern-Barca előtt / 7 órája
A müncheniek odáig vannak Messitől
bevándorláspárti milliárdos / 8 órája
Így hálózta be a világot a ma 90 éves Soros György