Az összegből idén az önkormányzatnak 200 millió forintot kell kifizetnie a Volánnak, a fennmaradó részt pedig jövő március végéig kell rendezni. A bő 600 millió forintnak része a kormánytól érkező normatív támogatás is, ami az elmúlt években jellemzően 15-16 millió forint volt. Somoskőújfalu önkormányzata is fizet, évi 15 milliót. A költség jelentős része azonban a megyeszékhely költségvetését terheli.
Az önkormányzat évek óta rendre december végén köti meg a következő évi szerződését a Volánnal, ez most januárra tolódott. Az erről szóló, január 4-ei dátumú, de az önkormányzat honlapjára január 11-i előterjesztésként felkerült szerződésben ugyanakkor a felek rögzítették, hogy a szerződés aláírása mindkét fél belső eljárási rendje alapján hosszabb időt vett igénybe, így az abban foglaltakat január 1-je óta érvényesnek tekintik.
A salgótarjáni helyi buszközlekedés ellátása hosszú évek óta sarkalatos, leginkább finanszírozási, pénzügyi természetű kérdés.
Az önkormányzat és a Volán közötti legutóbbi, még 2005-ben életbe lépett szerződés tavaly év végén járt le, mivel ezt már nem lehetett tovább hosszabbítani.
Az önkormányzati feladat ellátására kiírt pályázatokra rendre a helyi finanszírozási lehetőségeket meghaladó ajánlatok érkeztek. Ezeket persze ugyanaz a Volán – jogelődjeivel és -utódaival együtt – adta, amelyet végül megbíztak a feladat ellátásával.
A szerződés hosszabbításával a helyi buszközlekedés megszokottak szerinti életben tartására adott megbízást az önkormányzat, bár a pályázati kiírások sem tartalmaztak az elmúlt években ezen túli elvárásokat.
A volános vezetők több évvel ezelőtti nyilatkozatai és közgyűlés előtti felszólalásai is felhívták a figyelmet arra, hogy a busztársaság egy-két éves szerződéshosszabbításokkal nem tud fejlesztésekben vagy a buszpark érdemi fiatalításában gondolkodni, hiszen ilyen rövid idő alatt ezek a beruházások nem térülnek meg. Ez tükröződött a beadott ajánlatokban is.
A most nyilvánosságra hozott szerződésből kiderül: ezúttal meg sem pályáztatták a feladat ellátását, így a szolgáltatót – a törvényi keretek által biztosított formában – közvetlenül bízta meg az önkormányzat.
Egyébként a salgótarjáni tömegközlekedés reformja már 2012-ben felmerült, akkor tanulmányok is készültek az újratervezésről. Változás nem történt, bár 2017-ben a Modern Városok Programban ismét felszínre került a buszpark frissítése és az állomás áthelyezése. Előrelépés itt sem körvonalazódik.
A tömegközlekedés biztosítása fontos, a szolgáltatásért fizetendő díj ugyanakkor elérte az önkormányzat helyi adóbevételeinek egyharmadát. Tavaly az eredeti megállapodás szerinti 368 millió forintos díj év közben emelkedett 423 millió forintra, az idei összeg pedig már 605 millió forint. Ez már akkora tétel a város költségvetésében, ami lépéskényszerbe hozhatja az önkormányzatot a reformok felé.
Elöregedett a tarjáni járműpark
Salgótarjánban munkanapokon továbbra is 296 darab, míg a tanszünetes munkanapokon 283 járat indult útnak. A menetrend szerint iskolaidőben összesen 3147 kilométert telesítenek minden munkanapon a helyi járati autóbuszok, míg tanszünetben 2988 kilométert. Változatlanul maradnak a szabadnapokra és a munkaszüneti napokra érvényes futásteljesítmények is: ezeken a napokon 176 járat közlekedik a városban 1916, illetve 1896 kilométert teljesítve. A helyi járati közlekedésben részt vevő autóbusz-állomány 25 darabos flottájában az egyetlen 10 évesnél fiatalabb jármű a tavaly forgalomba állított elektromos autóbusz. Nyolc busz 10–15 éves, 12 jármű 15–20 év közötti, három ettől is korosabb és további egy a 31. szolgálati évén is túl van már.