Péntek

2018.11.23. 06:45

A megyében is készülnek a Black Friday olcsó bevásárlásaira

Már ötödik éve csábítják az üzletek vevőiket Black Friday-jel, azaz fekete péntekkel és átlagon felüli árengedményekkel. A kedvezmények hatására sokan döntenek a vásárlás mellett: egy hazai felmérés szerint a magyarok egyharmada vesz olyasmit, amire valójában nincs szüksége.

Veres Edina

Számos akció, kedvezmény, leárazás várja a vásárlókat szerte a megyében,Fotó: Hüvösi Csaba/N.M.H.

Az egyik biztosító kutatása rámutatott arra, hogy a vevők negyede részesíti előnyben az akciós termékeket. Sajnos az élelmiszerek beszerzésénél is szükség lenne a tudatosság növelésére, hiszen tízből hét ember vásárol, majd dob ki ennivalót. A felmérésből az is kiderült, hogy a vásárlók 80 százalékának gardróbja bővült olyan ruhadarabbal, amelyet csupán egy-két alkalommal viselt. A tartós használatra szánt eszközök vásárlásánál azonban sokkal körültekintőbben dönt a vevők többsége.

A salgótarjáni Tóth Dóra elmondta: már szeptemberben elkezdte a karácsonyi ajándékok bevásárlását annak érdekében, hogy tényleg akciósan tudja megvenni őket.

Számos akció, kedvezmény, leárazás várja a vásárlókat szerte a megyében,Fotó: Hüvösi Csaba/N.M.H.

– Én úgy gondolom, hogy a Black Friday-nek nevezett felhajtás nem több egy ügyes üzleti fogásnál. A tapasztalataim szerint az árengedmények kihirdetése előtt emelik a termékek árait, majd nagy fényekkel és szavakkal felhívják a vásárlók figyelmét „a hatalmas akciókra”. Így persze van miből elengedni néhány százalékot. Biztos vagyok benne, hogy vannak olyan becsületes boltok is, amelyek valóban kedvezményekkel kínálják áruikat, de úgy látom, sajnos nem ők vannak többségben – mondta.

Hozzátette: párjával most akarnak új tv-t vásárolni, így a nagy akciókkal kapcsolatos negatív észrevételei tapasztalati alapon nyugszanak.

Szabóné Koós Ibolya klinikai szakpszichológus úgy fogalmazott a Black Friday-jel kapcsolatban, hogy ez egyfajta pszichológiai jelenség, mert egy bizonyos céllal emberek tömegét lehet befolyásolni, ebben az esetben átlagon felüli árkedvezménnyel vásárlásra ösztönözni.

– Érdemes arra figyelni, hogy ilyenkor kívülről irányítják a viselkedésünket. Más esetekben, például vallási célnál, előbb felismerjük e jelenséget, ha a pénztárcánknak szól, már kevésbé. Az olcsó termék, ahogy a mondás is tartja, a bolondnak is megéri – mondta a szakember.

– Ha a vásárlók jogainak tiszteletben tartásával történik a szükségtelen, de olcsó áruk megvásárlása, utána becsapottnak érezheti magát a vevő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!