2019.06.19. 19:50
Pótapa, barát és testvér egy személyben a gyarmati nevelőtanár
Egy férfimintákban szegény világban hatalmas érték, ha a felnövő nemzedékek nemcsak az akciófilmek harcosait vagy zenei ikonokat, de valódi, hétköznapi hősöket is látnak maguk előtt, akik kimunkált személyiségükkel igazi támogatóként állnak mellettük.
– Úgy érzem, a mi munkánk sokkal összetettebb, mint a hagyományos iskolai tanítás – mondta Jele Dávid (középen) Fotó: Torjay Attila
A mai fiatalok egyik legnagyobb problémája, hogy apa nélkül nőnek fel, még akkor is, ha nem csonka család tagjai, hiszen a gyerekek alig látják az édesapjukat, mivel az szinte mindig dolgozik. Az iskolák teljesen elnőiesedtek, ritka jelenség ma már a férfi tanár. Jele Dávidról, a Madách kollégium nevelőtanáráról bátran elmondhatjuk, hogy a rábízott diákok életében egy fontos hiányt pótol. Munkája különleges szelete a pedagógiának, merőben eltér az iskolai oktatástól.
– Úgy érzem, a mi munkánk sokkal összetettebb, mint a hagyományos iskolai tanítás. Míg egy középiskolai tanár főleg a tanítási idő alatt fókuszál a munkájára, a kollégiumi nevelőtanár ott van a gyerekekkel szinte a nap 24 órájában, sokszor hétvégén is, és rálát az életük olyan oldalaira is, amire iskolai körülmények között nincs mód. Én egy személyben vagyok nevelőtanár, pótapa, barát és testvér az életükben.
Jele Dávid az Arany János Tehetséggondozó Programban részt vevő diákokkal dolgozik.
– A programba való bejutás egyik kritériuma a hátrányos helyzet, így ezekben az osztályokban az átlagostól is magasabb számban fordulnak elő mindenféle problémákkal terhelt esetek – mondja.
– Egyébként egyedülálló lehetőséget kínál a diákoknak a felemelkedéshez. A megszerzett tudás mellett a szociális érzékenységük is nagyobb mértékben nő a többiekhez képest. Jó néhányan itt tapasztalják meg, hogy tőlük sokkal rosszabb helyzetben lévők is vannak. Gyermekeink egy remek, összetartó közösségben vannak egész nap, ami a személyiségfejlődésükre is pozitívan kihat. Nehézségek is akadnak.
– A mi tanulóink is a mai fiatalságra jellemző személyiségjegyeket viselik: nehezen fegyelmezhetőek, nem ismerik a pontosságot, a rendszerességet, a pillanatnak élnek és nehezen motiválhatóak. De szerintem ez a társadalom hibája. Nagyon fontos, hogy a szülők összhangban legyenek velünk, pedagógusokkal, különben nagyon nehéz bármit is tenni. És persze a diákoknak is meg kell érteniük, hogy ez az egész értük van.
Jele Dávid 2013-tól csoportvezető a Balassi Bálint Gimnáziumban működő Arany János Tehetséggondozó Programban. Kiemelkedő munkát végez a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatásában, diákjai problémáit mindig nagy megértéssel kezeli, élen jár a támogató érzelmi háttér megteremtésében.
A kollégium pályaorientációs tevékenységét továbbfejlesztette, így hatékony segítséget nyújt a tanulóknak abban a megalapozott döntésben, hogy személyiségüknek megfelelő életpályát válasszanak. Gyermekközpontú munkáját Kiváló Pedagógus díjjal ismerték el az idei pedagógusnapon.