Helyi közélet

2017.09.05. 04:29

Pálinkáik és különleges italaik megyei gasztroértékek

fenyvesi

Sokszor hallani, hogy a pálinka nem csupán egy termék: az maga a magyar életérzés. E nemes nedű ízig-vérig hungarikum, amely valódi gasztronómiai élvezetet képes nyújtani fogyasztójának, egyedi illatával és zamatával egyszerre képes rabul ejteni az ember érzékeit. A minőségi pálinka titkát kutatva kerestük fel Tusják Milánt, a festői környezetben megbújó nagykeresztúri pálinkafőzde marketing-vezetőjét, aki a nívós italok készítésének rejtelmei mellett feltárta lapunknak vállalkozásuk megszületésének részleteit, valamint eddigi sikereikbe és jövőbeli elképzeléseikbe is bepillantást engedett. A „cefre birodalom” felfedezése közben – Milán szakavatott vezetésével – egy másik világ tárult fel a szemünk előtt, s miközben a fiatal vezető mesélt, egyre közelebb kerültünk a Magyarország nagykövetségein és konzulátusain is megtalálható „nógrádi pálinka” történetéhez

NMH-információ. Milán elsősorban családi úton került be a minőségi italokkal foglalkozó, nagykeresztúri vállalkozásba. A fiú édesapja a mérnöki pálya technochrata közegéből a természet, az élő környezet mindennapi világába vágyott. Az elgondolás pedig „kézzel fogható” valósággá vált. A kicsiny nógrádi faluban a család először fekete és piros ribizli termesztésével kezdett el foglalkozni, majd a tevékenység kibővült az „erdők-mezők” gondozásával is. Az életérzés azonban legfeljebb cél lehet, de az azt megtámasztó eszközrendszer egy kőkemény gazdasági tevékenység. Ennek megfelelően komplex gazdálkodás kialakítása volt szükséges, amelynek részévé vált egy gyümölcsfeldolgozó üzem létrehozása.

[caption id="" align="aligncenter" width="1816"] Fotó: Hüvösi Csaba[/caption]

A divíziók irányítására, összehangolására a társaság Nagykeresztúr festői szépségű környezetében hozta létre központját, a „Gyümölcsház” névvel felruházott, gyönyörű épületet Salgótarjántól mindössze néhány kilométerre.

Milán – a családi szálak mellett – Egerben már tizenkilenc évesen testközelből megismerkedett a borászat világával, ahol akkor még csupán pincemunkásként látott el feladatokat. E gyakorlat alatt fedezte fel a borszakma varázsát, azt, hogy milyen sok munkával jár az, amíg egy palack a „hegy levéből” megszületik. Ekkor már biztosan tudta: a prémium szeszesitalok marketingje és előállítása igazán közel áll a szívéhez. Ezen túlmenően Milán sógora szakmai körökben is elismert fiatal borász, aki néhány évvel ezelőtt a borászkodás számtalan fortélyába is beavatta az akkor még szárnyát bontogató vezetőt.

[caption id="" align="aligncenter" width="3008"] Fotó: Hüvösi Csaba[/caption]

Milán 2014-ben külföldi tapasztalatokkal is gazdagodott, amikor négy hónapon keresztül Kalifornia legnevesebb borrégiójában – a Napa Valleyben – sajátított el szakmai ismereteket a szüret és az új bor megszületésének idején – augusztustól novemberig. – Ott egy teljesen más világba csöppentem! Idehaza egy átlagos borászat mintegy öt-tíz hektár szőlőt ölel fel, míg Kaliforniában egy-egy szőlőbirtok jellemzően több száz hektár területen helyezkedik el – jegyezte meg Milán.

[caption id="" align="aligncenter" width="1515"] Fotó: Hüvösi Csaba[/caption]

A külföldi élmények után a fiatal manager megszerezte felsőfokú szakképesítését is kereskedelem és marketing szakon, s eközben folyamatosan segített édesapjának a családi vállalkozás sikerre vitelében. – Kevés olyan szakma van a világon, amely ennyire szép, s amelynek valódi értékteremtő hatása van! Minden nap tanulnom kell valami újat e hivatásról, hogy egy napon majd biztos kézzel tudjam átvenni az üzletet, amelyet édesapám önerejéből hozott létre! Elsajátította a profi pálinkakészítés szerteágazó, komplex titkát, s én igyekszem követni őt mindenben – hangsúlyozta az ifjú marketinges.

Fiatal kora ellenére Milán tehát – édesapjával karöltve – Nagykeresztúron vezeti a családi „birodalmat”, ahol egy mesébe illő környezetben építették fel pálinka-, gyümölcsbor- és likőrkészítő üzemüket. Milán az üzleten belül jelenleg ellátja a budapesti értékesítés jelentős részét, kapcsolatot ápol a fontosabb kiskereskedőkkel, vendéglátósokkal és üzletvezetőkkel, illetve igyekszik segíteni a termékfejlesztésben is.

[caption id="" align="aligncenter" width="1968"] Fotó: Hüvösi Csaba[/caption]

A vállalkozás kezdetben nyolc ízzel robbant be a köztudatba, jelenleg pedig huszonhárom terméket kínálnak a magyar kereskedelmi piacon. Minőségi italaik fő alapanyagai között olyan gyümölcsök szerepelnek, mint a birsalma, a vadkörte, a madárberkenye, a málna, a szamóca, a fekete ribizli, a szeder, a kökény, a vadbodza, a kajszibarack, a szőlő, a szilva, vagy a meggy.

– Fontos számunkra, hogy olyan piacképes termékeket állítsunk elő, amelyekben a lehető legjobban kiemelhetjük a kiváló minőségű hazai gyümölcsök beltartalmi értékeit. Természetesen minden gyümölcsfajtát nem tudunk magunk termeszteni, ám arra mindig ügyelünk: csak a pálinkakészítéshez leginkább alkalmas, válogatott, megfelelően érett gyümölcsöket használjunk fel italaink elkészítéséhez, olyan ültetvényekről, ahol a környezeti feltételek ideálisak a jó minőségű, zamatos alapanyag termesztéséhez – fűzte hozzá mondandójához Milán.

[caption id="" align="aligncenter" width="1539"] Fotó: Hüvösi Csaba[/caption]

Az édesapát először a tisztán gyümölcsből készülő bor és a likőr népszerűsítésének szándéka vezérelte, azonban a piaci tapasztalatok azt bizonyították: az emberek egyelőre még kevésbé nyitottak e különleges italtermékekre. A pálinkafogyasztás azonban trendi, ezért jelenleg a piaci lehetőségek kedvezőek.

– Egy pálinkafőzde akkor tud folyamatosan magas minőséget produkálni, ha maximum két-három főzőmester dolgozik az üzem belül. E két-három szakember oda tud figyelni egymásra, valamint képes összehangolódni is. A mesterek szerepe fontos, ugyanis a pálinkafőzésen belül minden perc számít! Az előállítóknak minden egyes technológiai lépésnél törekedniük kell arra, hogy a kész termékek a gyümölcsök természet adta beltartalmi értékeit, íz- és zamatanyagait a lehető legjobban megőrizzék – húzta alá Milán.

A nagykeresztúri vállalkozás 2012 óta számos versenyen bemutatkozott már gyümölcsökben gazdag nedűivel, s eredményei minden alkalommal önmagukért beszéltek. Prémium kategóriás italaikkal először a „I. Regionális Palóc Pálinka- és Párlatversenyen” szereztek két ezüst- és egy bronzminősítést, majd 2013-ban ugyanerről a versenyről már kilenc kitüntetéssel térhettek haza. Mindezek mellett az „I. Erdei és Vadon Termő Gyümölcsökből Készült Pálinkák Országos Versenyén” arany- és champion díjat kaptak, valamint ugyanebben az évben benevezték termékeiket a „IV. Ongai Regionális Pálinkaversenyre”, ahonnan arany, ezüst és bronz kitüntetésekkel gazdagabban távoztak. Két évvel ezelőtt – többek között – a „Pálinka Országkóstolón” erdei gyümölcs, szilva és feketeribizli pálinkájukat sorolták a legjobbak közé, majd a „IV. Nemzetközi Gyümölcskészítmények Versenyén” a szakavatott zsűri négy arany és négy ezüstjelzéssel „koronázta meg” versenytermékeiket. A birsből készült termékük 2016-ban pedig az év legjobb birspálinkája lett.

[caption id="" align="aligncenter" width="1462"] Fotó: Hüvösi Csaba[/caption]

A siker idén sem kerülte a nagykeresztúri alkoholos italok készítőinek háza táját, hiszen – két másik nógrádi nedű: a márkházai, illetve a palotási mellett – a közelmúltban Budapesten megrendezett „Pálinka Országkóstolón” is eredményesen szerepeltek pálinkáikkal.

– Mindig jó, ha a termékről pozitív visszaigazolások érkeznek! A versenyek mindemellett szükségszerűek is, mert a leendő partnerek, ügyfelek és szakemberek sokszor kifejezetten kérik az ilyen típusú minőségi visszaigazolásokat – hangsúlyozta Milán, majd hozzátette: – A pálinkakóstolásnak egyébként megvan a maga metodikája. A versenyeken a zsűri először vizuálisan vizsgálja meg az italokat, tehát megnézi azok tisztaságát. Ezt követi az illatelemzés, amely során a bírák az adott gyümölcsre jellemző illatok intenzitását vizsgálják. Végül belekortyolnak a termékbe, majd eldöntik: mennyire érvényesül a gyümölcs karaktere, komplexitása. Az értékelés kulcsa abban rejlik, hogy a pálinkák látványa, illata és zamata mennyire harmonizál egymással. A szakember szerint egy jó pálinka – a megfelelő főzési technikákon és a jó gyümölcsökön túlmenően – attól válik igazán harmonikussá, ha nem az alkohol, hanem a gyümölcs jellege, karaktere dominál benne. A nagykeresztúri pálinkák egyébként szinte kivétel nélkül negyven százalékos alkoholfokra kerülnek beállításra, mert a tapasztalatok alapján így mutatják meg a legtöbbet valódi értékeikből.

[caption id="" align="aligncenter" width="3008"] Fotó: Hüvösi Csaba[/caption]

Az igazi „szíverősítő” titka – az előbbieken kívül – abban is gyökerezik, hogy mindenféle hozzáadott adalékanyag nélkül készül. – Igazi pálinkának csak az nevezhető, amelyben nincs méz, cukor és semmilyen hozzáadott adalék vagy ízfokozó anyag – emlékeztetett Milán.

A vezető a „Marcipános Berkenyepálinkát” külön is kiemelte az idei „Pálinka Országkóstolón” eredményesen szereplő prémium italaik közül, amely „TOP Nemzeti Pálinkakiválóság” címet kapott. A „marcipános” jelző a pálinka egyedi, mandulás illatára és ízére utal.

A nagykeresztúri vállalkozás kiemelt célja, hogy termékeikkel gasztronómiai élményt nyújtsanak a fogyasztóknak. A hangulatfokozó fesztiválok nem tartoznak célcsoportjaik közé, ugyanis azt tartják: az ott szórakozó fiatalok nem a pálinka minőségét helyezik előtérbe, csupán „hatásvadász” módon fogyasztják e nemes italt. Termékeikkel ezért elsősorban nívós rendezvényeken és helyszíneken szeretnék képviseltetni magukat a közeljövőben is.

[caption id="" align="aligncenter" width="1413"] Fotó: Hüvösi Csaba[/caption]

Ezen túlmenően elképzeléseik között szerepel az úgynevezett „ciderek” készítése is. – A koncepció itt is a valódi, zamatos, magas színvonalú gyümölcsökön alapulna! Látom a fantáziát ebben az italfajtában, s hozzátenném: a „cider-típusú” italok terén hatalmas lyuk tátong a hazai piacon, amelyet érdemes lenne részben kitölteni. Az utóbbi időben azt tapasztaltam, hogy az emberek imádják a gyümölcsös dolgokat, legyen szó akár alkoholról – pálinkáról, sörről, borról, koktélról – vagy gyümölcsléről! Azonban bármivel is foglalkozzunk: a minőség a legfontosabb! – zárta gondolatait a marketinges.

A jó pálinkához tehát nem kell más, mint kiváló alapanyag, gondos előkészítés, megfelelő főzőberendezés, valamint szakszerű tárolás. Egy minőségi „szíverősítő” palackja pedig ezen elemek mindegyikét egyszerre zárja magába egy valódi hungarikum formájában

Palchuber Kinga

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában