2025.05.04. 16:34
Hétfőn indul az érettségi, kiderült, melyik tárgytól retteg a legtöbb végzős diák Nógrádban
Egyre jobban izgulnak a középiskolások és nem is ok nélkül. Néhány óra múlva elkezdődik a magyar nyelv és irodalom tárggyal az idei tavaszi-nyári érettségi. Megkérdeztük a nógrádi diákokat és tanárokat, hogy szerintük milyen téma köszön majd vissza idén a magyar érettségi feladatlapjáról? A válaszaik cseppet sem voltak megnyugtatóak.
Hétfőn 9 órakor elrajtol a magyar nyelv és irodalom érettségi írásbeli része Nógrád vármegyében is. A diákok gőzerővel készülnek az előttük álló vizsga feladataira, így megkérdeztük őket milyen kérdésekre, témára számítanak leginkább?

Fotó: Vendel Lajos / Forrás: Nool.hu archív
A magyar érettségi irodalmi feladatlapjától tart leginkább
A Salgótarjáni Madách Imre Gimnázium érettségi előtt álló tanulója, Egner Nóra elárulta, hogy az irodalom érettségi műveltségi részét elég zavarosnak tartja.
– Úgy érzem, nem fair, hogy sok feladatban nem is szerezhetünk már részpontot, csak akkor, ha az egész feladat jó. Például, ha meg tudom mondani, hogy ki, mit, hol, mikor és milyen stílusban irt, erre kapok 1 pontot, de ha ebből a sok válaszból csak egyet is elrontok, akkor nem kapok rá egyetlen pontot sem, hiába a többi helyes válasz. Ez a része nagyon nehéz lesz szerintem – fejtette ki a diáklány, aki arra is kitért, hogy a magyar érettségi más feladatrészeitől kevésbé tart. Hozzátette: a szövegértéstől és a novella elemzéstől kevésbé fél és bízik benne, hogy azokkal nem lesz gondja.
Hatalmas kérdőjel az egész
Egner Nóra iskolatársa, aki szintén idén végez a középiskolás tanulmányaival arról számolt be, hogy a tavaszi szünet indulásától számítva 8 napon át megállás nélkül semmi másra nem tanult, csak a magyar nyelv és irodalom írásbelijére.
– A sok befektetett idő ellenére sem sem érzem azt, hogy sokat tudok. Egy hatalmas kérdőjel az egész. A törit is néhány nappal ezelőtt kezdtem el csak tanulni emiatt, mert az irodalomból semmit se lehet tudni mi lesz benne, mi várható az érettségin – fogalmazott a fiatal, aki azt is bevallotta: ha még a régi rendszer lenne, lehet egy percet se tanultam volna rá. Ezt azzal magyarázta a tanuló, hogy a szövegértési részre lényegében úgysem lehet tanulni, csak gyakorolni. Az új rendszerben ellenben már a négy év anyagából minden kell.
Hiába az évfordulós írók, költők, a téma továbbra is bizonytalan
Mindezt a Salgótarjáni Bolyai János Gimnázium pedagógusa, Szemán Brigitta is megerősítette.
– A fiatalok rendszerint arra számítanak, hogy az évfordulót ünneplő írók, költők biztosan visszaköszönnek a feladatlapról. Idén volt Jókai Mór születésének 200. évfordulója, így készülnek rá, hogy az író műveivel életpályájával kapcsolatos kérdés, feladat felbukkan majd a kérdések között. Azt azonban hangsúlyozni kell, hogy a korábbi évek tapasztalatai alapján, erre nincs semmi garancia. Lényegében teljesen kiszámíthatatlan, hogy milyen témákkal találják majd szemben magukat a tanulók – emelte ki Szemán Brigitta, aki a magyar nyelv és irodalom érettségivel kapcsolatos tavaly bevezetett változásról is szólt.
Elmondta: 2024-ben megjelent egy új, harmadik elemként egy húsz pontot érő irodalmi feladatlap, amely kitöltéséhez átfogó, a négy év tananyagát felölelő tudás szükséges.
Új módszer szükséges a diákok megfelelő felkészítéséhez
– Tavaly sikerrel vették a gyerekek az iskolánkban ezt az akadályt. Azt ki kell emelnem, hogy ehhez egyszerűen másként kell készülni az írásbelire, lényegében egy újfajta készség szükséges az új feladatlap megoldásához. Emiatt nekünk, tanároknak is a diákok felkészítéséhez az eddigitől eltérő, új módszert kellett kidolgoznunk, és kell alkalmaznunk. Erre treníroztuk a gyerekeket tavaly és idén is, így reméljük, sikeresen veszik majd az akadályt – közölte a Bolyai gimnázium pedagógusa, aki azt elárulta, hogy az irodalmi feladatlap mellett a magyar nyel és irodalom írásbeli abban is eltér a korábbi évektől, hogy a szövegismereti rész a nyelvtani ismeretekre irányuló kérdéseket is tartalmaz.
Szemán Brigitta arra is rámutatott, hogy a műértelmező szövegalkotásnál a fiatalok választhatják a líra vagy novella elemzését, de dönthetnek egy témakifejtő esszé írása mellett is.
Ez utóbbi során az adott témát, vagy például irodalmi motívumot kell bemutatni az alkotó több művén keresztül. A pedagógus hangsúlyozta, hogy mindennek értelmében, ez a feladat szintén egy globális látásmódot igényel a tanulóktól. Hozzáfűzte: az írásbeli mellett a magyar szóbeli is változott, hiszen ott a kötelező szerzők számát növelték 6-ról 10-re.
A magyart tartják a diákok a legnehezebb érettséginek
Bencze Melinda Zsuzsanna, a Nógrád Vármegyei SzC Stromfeld Aurél Technikum magyar tanára szintén egyet értett abban, hogy a magyar nyelv és irodalom érettségi írásbelijén bármi lehet a téma annak ellenére, hogy több az évfordulós költő és író.
– Véleményem szerin teljesen kiszámíthatatlan, hogy mi lesz a magyar érettségiben. A négy éves tananyagból bármi szolgálhat témaként. Úgy gondolom, hogy a diákok éppen ezért ezt az érettségit tartják a legnehezebbnek a tantárgyak közül – fűzte hozzá a GT tanára.
Tehát a fiatalok számára hétfőig biztos marad az izgalom, hogy vajon milyen témák köszönnek vissza a kilenc órakor kézhez kapott feladatlapokról. A magyar nyelv és irodalom érettségi megoldására összesen 240 perc áll majd a diákok rendelkezésére:
- 90 percet kapnak a szövegértési-nyelvi feladatsor és az irodalmi feladatlap, valamint
- 150 percet a műértelmező szövegalkotás elkészítésére.
Korábban megkérdeztük a mesterséges intelligenciát, hogy szerinte mi várható a magyar érettségin. Ebben a cikkünkben összegeztük, mit válaszolt számunkra.
Arról pedig a nógrádi diákokat kérdeztük meg, hogy milyen módszerekkel készülnek az érettségire.
Ezeket is ajánljuk: