2025.01.20. 14:55
„A Tesco nem étterem!” – egymásnak estek a nógrádiak ezen a megosztó témán, de kinek van igaza?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon szabad vagy sem felbontani, vagy akár el is fogyasztani egy-egy árucikket bolti vásárlásaink alkalmával, mielőtt még kifizettük volna azt. Utánajártunk, hogy büntetik-e ezt a vásárlási szokást!
A közösségi médiában valóságos kommentcunami alakult ki egyes vevők vásárlási szokásairól a minap. A vita alapját az a kérdés adta, hogy szabad-e megkóstolni vagy elfogyasztani egyes termékeket – jellemzően pékárut, édességet, üdítőt – az áruházak üzletterében, mielőtt azt kifizette volna a vevő. Általános tapasztalat ugyanis, hogy sokan így tesznek, majd a pénztárnál csak a csomagolást mutatják be az eladónak.

Forrás: Shutterstock/Illusztráció
Vásárlási szokásaikról kérdeztük olvasónkat
A közelmúltban hírportálunk Facebook-oldalán tettünk fel erre vonatkozóan követőinknek egy kérdést, a válaszok pedig igen megosztóan alakultak. Többek szerint rendben van, ha felbontjuk, majd aztán kifizetjük az adott árucikket, de vannak, akik elítélik, sőt, felháborítónak találják ezt, illetve akadt olyan válaszoló is, aki valahol az igen és a nem között maradt félúton. Olvasóink nagy része abban azonban mindenképpen egyet értett, hogy gyermekek esetében lehetünk megengedőbbek.
„Alapvetően azt tanítjuk nekik, hogy először ki kell fizetni a termékeket, de ha nagyon éhesen/szomjasan érkezünk a boltba, akkor simán lehet kivételt tenni szerintem. Ezt a boltosok is megértik szerintem, a lényeg, hogy legyen kifizetve” – írják az egyik kommentben, míg egy másikban úgy fogalmaztak: „Nem feltétlenül tartom rossznak, viszont jónak sem. De ha a pénztárnál tudja rendezni a károkat, akkor igazából miért ne?”. Szintén a pozitív oldalon áll az a követőnk is, aki pedig úgy fogalmazott, hogy semmi rosszat nem lát a dologban, ha a szülő a pénztárnál kifizeti a felbontott árut.
Voltak, akik viszont ennél negatívabban ítélték meg ezt a fajta vásárlási szokást. Egyik olvasónk például úgy fogalmazott: „Alapvetően nem tartom helyesnek annak a szülőnek a hozzáállását, aki ezt megengedi! A gyerek a következő vásárlásnál ugyanúgy bele fog harapni abba az áruba, hiszen ő nem tudja megkülönböztetni, mikor szabad, mikor nem. Ha a múltkor megengedték, akkor azt szabad! Nyilván van az a helyzet, amikor meg kell engedni neki, de véleményem szerint ezt csak úgy szabad, ha tudatosítjuk a gyerekkel, hogy ez nem minden bevásárlásra szól, és csak úgy teheti meg, ha előtte a szülővel megbeszélte, és az megengedi neki. Ugye alapvető, (sajnos nem mindenkinél) hogy a pénztárnál jelezni kell, hogy mi történt, és kifizetni.”
Kiemeltünk továbbá még egy példát a számos vélemény közül, amely bizony a téma legnegatívabb szemszögére fókuszál. Követőnk azt vallja: „Nem a boltban kell enni! A gyerek is tanulja meg, hogy kivárja míg megeheti. Sokat láttam olyat a Tescoban, hogy összecsámcsogott péksüti, kifli visszadobva, joghurt felszaggatva, beleittak, visszatették, kimérős magvakat marokszámra falták... Bolt, elveszed, fizeted, kihúzol, megeszed! Nem étterem! Nehogy már ennyi tűrőképesség se legyen az emberekben! Egy normális anya visz magával harapnivalót, innivalót a gyereknek, nem hagyja, hogy eljusson a hisztérikus éhezés szintjére. Az enyémet így neveltem, illedelemre.”
Íme a hivatalos álláspont
A téma kapcsán – a szabályok és a tapasztalatok felől érdeklődve – megkerestük a Lidl és a Tesco sajtóosztályát. Cikkünk megjelenéséig csupán utóbbi reagált.
„A termék a fizetést követően kerül a vásárló birtokába, így az utána bontható ki és fogyasztható el. A termék fizetés nélkül történő elfogyasztása szabálysértések minősül, de megértjük, hogy lehetnek olyan élethelyzetek, amikor a termék elfogyasztása megelőzi annak kifizetését, például rosszullét vagy síró gyermek”
– válaszolta az üzletlánc. Hozzátették ugyanakkor, hogy áruházaikban is tapasztalnak olyan helyzeteket, mikor a vásárló a termék kifizetése előtt bontja ki vagy fogyasztja el azt.
„Tapasztalataink alapján ez a különböző magvak, gyümölcsök, pékáruk és üdítők esetében jellemző leginkább. Ilyenkor minden alkalommal megvizsgáljuk a vásárlói szándékot és abban az esetben, ha az nem terjed ki a termék későbbi kifizetésére, tehát a vásárló a csomagolást kiteszi a polcra vagy kidobja, eljárást kezdeményezünk” – tették hozzá. A Tesco sajtóosztályán hangsúlyozták ugyanakkor, hogy azokban esetekben viszont nem indítanak eljárást, ha észlelik, hogy a vásárlónak szándéka megvásárolni a terméket, vagyis a termék csomagolását a kosarába vagy a kocsijába helyezi és azt a pénztárnál kifizeti.