2025.01.27. 06:55
Példa nélküli újítás jön a salgótarjáni közlekedésben: örülhetnek a kórházba járók és sokan mások – videóval
Hazánkban egyedülálló városi vasutat hoznak létre Salgótarjánban. Somoskőújfaluból az ipari parkig – 14 kilométeren, 5 megállóval – oda-vissza járnak majd reggeltől estig az S-Bahn szerelvényei, ezzel is levéve a terhet a helyi buszközlekedésről. A leendő salgótarjáni városi vasútról megkérdeztük a nógrádiak véleményét.
Mint arról már korábban beszámoltunk, tavaly decemberben Salgótarjánban járt Lázár János. Az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője Kreicsi Bálint polgármesterrel egyeztetett, majd közös sajtótájékoztatón ismertették a várost érintő megállapodásaikat, illetve a fejlesztési elképzeléseket. Utóbbiak közül nagy visszhangot és érdeklődést váltott ki a helyi lakosság körében a salgótarjáni városi vasút, azaz az S-Bahn megvalósításának terve.

Forrás: Lázár János YouTube-csatornája
Városi vasút öt megállóval
A tervek szerint a 81-es vasúti fővonalon az S-Bahn megállói:
- a Beszterce-lakótelepen,
- a kórháznál,
- a belvárosban,
- Zagyvapálfalván a bevásárlóközpontok és a felüljáró közelében, valamint
- az ipari parknál lesznek kialakítva.
– Azt javasoltam a MÁV-nak, hogy egyszerű megoldásokkal, peronok építésével, várakozók építésével, a pályaudvar felújításával, a mosdók és aluljárók rendbetételével oldjuk meg, és csináljunk itt egy 14 kilométeres városi szolgáltatást. Erre nincs példa még Magyarországon, ez egy új kezdeményezés – fogalmazott Lázár János, tárcavezető.

Forrás: Lázár János YouTube-csatornája
A nógrádiak örülnének az S-Bahn elindulásának
Bejártuk a majdani S-Bahn megállóit, és kikértük a nógrádi lakók véleményét a városi vasút fejlesztéséről.
A belvárosi vonatállomáson több nógrádi is megemlítette, hogy kifejezetten örülnének a városi vasútnak, hiszen így könnyebben eltudnának jutni például a kórházi vizsgálatokra is.
A Pásztóról vonatozó Volek Jánosné rendszeresen utazik kezelésekre a salgótarjáni kórházba.
– Nagy könnyebbséget jelentene, ha a vonatról közvetlenül a kórháznál kellene csak leszállnom, és ezzel megspórolhatnék egy átszállást – válaszolta kérdésünkre, amivel a Rákóczibányán élő Bóta Magdolna is egyetért, aki az autóját is gyakrabban letenné, amint elindulnak az S-Bahn szerelvényei.
A közel 30 évig mozdonyvezetőként dolgozó, 78 éves Koós József szintén jónak tartja a kórházi megálló kivitelezését, ugyanakkor vannak fenntartásai is.
– Kisterenyéről járok Salgótarjánba, így nekem a közeli vasútállomások miatt a vonatozás a legegyszerűbb. A mostani vonalon anno 100 kilométeres sebességgel jártak a gyorsvonatok, valamint a Polonia, és az Urpin is, most pedig kis Bz motorvonatok csupán 50-60 kilométeres sebességgel közlekednek itt, ami nagy visszafejlődése ennek a vonalnak – emelte ki.
A salgótarjáni városi vasúton reggeltől estig közlekednének a járatok, ezzel könnyebb hozzáférést biztosítva a városi szolgáltatásokhoz a helyiek számára.
Döntöttek a Salgótarján-Fülek vasútvonal megtervezéséről
Minap Agócs Attila, Fülek és Kreicsi Bálint, Salgótarján polgármestere találkozott. A somoskőújfalui határátkelő környékén, majd a Somoskő váránál tartott terepszemle után a salgótarjáni városházán folytatódtak az egyeztetések a füleki és salgótarjáni delegáció között, amelyen szóba került a közös busz- és vonatközlekedés, kiemelten a Salgótarján-Fülek vasútvonal megtervezése is.