2024.12.11. 08:15
Sokszínűség az oktatásban – A különbözőség érték a bátonyterenyei óvodákban
Egyre több a különleges bánásmódot igénylő gyermek, vannak akiknek felzárkóztatásra, míg másoknak tehetséggondozásra van szüksége. A bátonyterenyei óvodákban minden gyermek igényeire odafigyelnek, egyenlő esélyeket biztosítanak az oktatásban.

Sokszínűség az oktatásban – a különbözőség érték a bátonyterenyei óvodákban
Forrás: Beküldött fotó
A bátonyterenyei óvodákban az elfogadást, befogadást jelentő szemléletet alkalmazzák, amely képes minden gyermek érdekét egyformán figyelembe venni, pozitívan fogadni a sokféleséget. Képes biztosítani az oktatáshoz való egyenlő hozzáférést és javítja az oktatás minőségét minden gyerek számára.

Forrás: Beküldött fotó
Elfogadó szemlélet, minőségi oktatás
– Ez a szemlélet mindinkább a minőségi oktatás jellemzőjévé válik, melyet a Bátonyterenye Városi Óvoda valamennyi intézményében szem előtt tartunk – ismertette Kövesdy Katalin igazgató. – Egyre több a különleges bánásmódot igénylő gyermek és itt nem csak a felzárkóztatást igénylő óvodásokra, hanem a kiemelkedő képességekkel rendelkezőkre is gondolok. Óvodáinkban, a pedagógiai szakszolgálat által biztosított szakembereken kívül, saját gyógypedagógus foglalkozik a kicsikkel, ez az egész országban szinte egyedülálló.
Mint mondta, idén januártól segíti az intézmények munkáját a gyógypedagógus, akit az önkormányzat, mint fenntartó foglalkoztat. Ahogy az előző, úgy az újonnan megválasztott városvezetés is felmérte azt, hogy milyen nagy jelentősége van a gyermekek fejlődése szempontjából ennek, így támogatják a programot.
A különbözőség erőforrás, nem probléma
– Ezáltal minden gyermek számára garantáljuk az esélyegyenlőséget és az oktatási folyamatban való jelentős részvételt. Elfogadjuk a gyermekek individuális különbségeit, mint hasznos erőforrást és nem úgy kezeljük, mint problémát – fogalmazott Kövesdy Katalin. – Ez az elfogadó, úgynevezett inkluzív oktatás hasznos mind a sajátos nevelési igényű, mind a tipikusan fejlődő, mind pedig a tehetséges gyermekek, a családtagok és általában a társadalom számára is.
Hozzátette: előnyös a család számára, hiszen támogatást kaphatnak más szülőktől, jobban megértik, mi jellemző és mi nem jellemző gyermekeik fejlődésére, valamint jobban bevonják őket a tanulási és nevelési folyamatba. Társadalmi szempontból is hasznos, mivel a megosztott tanulás révén a gyermekek már fiatal korban megtanulják megérteni és elfogadni az emberi különbségeket.
Az önkormányzat támogatja a törekvést
Az inkluzív nevelés megvalósításához szükséges feltételek:
- tisztelet a tanulók sokfélesége iránt,
- minden tanuló támogatása,
- közös munka a szülőkkel és más szakemberekkel,
- állandó személyes és szakmai fejlődés.
– Bátonyterenye Városi Óvodájában a szakmai elköteleződés maximálisan biztosított. A nyitott, befogadó gondolkodás minden kollégára jellemző. Az inkluzív gondolkodás biztosítja a gyermekek és családok számára a biztonságot, segítő támogatást – hangsúlyozta az igazgató. – Mindez viszont kevés lenne a fenntartó, a város önkormányzata nélkül, akik felismerték és támogatják a munkánkat saját gyógypedagógus finanszírozásával.