2024.11.14. 18:30
Készen állnak a munkagépek, jöhet a havazás Salgótarjánba! (videó)
Felsorakoztak a hóeltakarításban résztvevő járművek és eszközök a VGÜ Nonprofit Kft. székhelyének udvarán csütörtökön reggel. A téli gépszemle során Fekete Zoltán ügyvezető igazgató tájékoztatta a megjelenteket arról, hogy miként készültek fel a hideg hónapokra, illetve a havazásra. A síkosságmentesítés feladatkörhöz kapcsolódó hóügyelet november 15-től, azaz holnaptól lép életbe.
Téli gépszemle során tekinthették meg a megjelentek kedden a VGÜ Nonprofit Kft. Kertész úti telephelyén azokat a járműveket, amelyekkel a tél során – például havazás esetén – a társaság munkatársai felveszik a „kesztyűt” a belterületi utak, járdák, közterületek csúszásmentesítése érdekében. November 15-én, azaz holnap a síkosságmentesítés feladatkörhöz kapcsolódó hóügyelet ellátása is elkezdődik.
Fekete Zoltán, a VGÜ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója azt is elárulta, hogy mekkora volumenű feladatot jelent mindez a cég számára.
– Salgótarjánban 135 kilométernyi úthálózat takarítása az egyik fő feladatunk, ebből 24 kilométer bekötő út, valamint gyűjtőút, amelynek elsődleges prioritása van a takarítás során. Emellett 217 ezer négyzetkilométer járda, tér és közterületi szakasz, amit rendben kell tartanunk, illetve 33 lépcsősor van a városban, aminek a síkosságmentesítését meg kell oldaniuk – húzta alá az ügyvezető igazgató.
Hozzátette: a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan a tevékenységbe idén is bevonnak olyan alvállalkozókat, akik célgépeikkel el tudják látni ezeket a feladatokat azokon a településeken, ahol élnek.
A havazás ellen bevethető gépek között egy matuzsálem is felsorakozott
Fekete Zoltán azt is kifejtette, hogy a téli síkosságmentesítéshez használt gépparkjuk átlagéletkora 21,3 év.
– Van egy 36 éves matuzsálem gépünk, egy Unimog, ami már szinte muzeális darab, és annak idején a közútnál teljesített szolgálatot. A többi a cégünk saját gépe, ezeknek az előkészítésére, illetve beszerzésére az elmúlt 5 év során több mint 30 millió forintot költöttünk. A folyamatos állagmegőrzés – pont a gépek életkorából fakadóan – egyre többe kerül – mondta az ügyvezető igazgató, aki azt is elárulta, hogy nagy feladatot ró rájuk a célgépek és a járművek téli előkészítése és üzembiztossá tétele. Hozzátette: a hóügyeleti rendszer részét képzi egy javítóműhely is, amely 24 órában áll rendelkezésre.
Péntektől hívható a salgótarjáni VGÜ hóügyelete
A téli hóügyelet beosztás nyomán, megszervezett rendszerben működik. A VGÜ-nél néhány éve egy stabil időjárás-előrejelző rendszer segítségével tájékozódnak arról, hogy az egyes településeken milyen hőmérséklet, valamint előreláthatólag mekkora mennyiségű és milyen formájú csapadék várható. Fekete Zoltán rámutatott, hogy mindez nagyban megkönnyíti a munkájukat, hiszen így körülbelül 3-4 napra előre megtervezhetik az ügyeleti beosztást.
A hóügyelet több ütemben zajlik, amihez kapcsolódóan diszpécser szolgálatot is üzemeltetnek.
- Az első fázist az otthoni készenlét jelenti, amelyet idén november 15-től látnak el, így holnaptól az ügyeleti telefonszám elérhető lesz bárki számára.
- A következő szint, amikor a nulla Celsius-fok alá csökkenő hőmérséklet és a várható csapadék miatt állandó sofőr ügyelet van jelen, mivel ilyenkor órák, de akár percek alatt havária helyzet alakulhat ki.
- Végül az utolsó ütem, amikor már több sofőrt szükséges behívni, és állandó 24 órás diszpécser ügyeletet látnak el a telephelyen. A hóügyeletre beérkező telefonhívásokat rögzítik, így azok visszahallgathatóak.
Prioritás alapján végzik a hóeltakarítást
– Tekintettel rá, hogy egyszerre nem tudunk mindenhol jelen lenni, ezért a hóeltakarítás folyamata prioritási szempontok alapján több fázisra van bontva. A gyűjtőutak, a tömegközlekedési útvonalak, a meredek útszakaszok takarításához fél-egy órán belül hozzá kell látnunk, a kialakult helyzet elhárítására 5 óra áll a rendelkezésünkre. A legutolsó, azaz a harmadik ütemben 24 óránk van a munka megkezdésére. Nyilván ez azokat a mellékutakat érinti, amelyek nincsenek akkora fogalommal terhelve – hangsúlyozta Fekete Zoltán, aki arra is kitért, hogy az általuk használt rendszert – kisebb-nagyobb változtatásokkal – 1996 óta alkalmazzák.
– Nyilván a lakosság részéről mindig van elégedetlenség, mert mindenki azt szeretné, hogy az utak feketék és szárazak legyenek. Nem tudjuk előre, hogy mire számíthatunk, milyen időjárási körülmények várnak ránk, de minden felmerülő feladatot megpróbálunk ellátni – ígérte az ügyvezető igazgató.
Költséghatékony keverékkel szórnak
A síkosságmentesítéshez használt anyagokkal kapcsolatban úgy fogalmazott, a jelentősen megnövekedett költségek miatt nem tiszta sóval, hanem a takarékosság szempontjait követve – 1:3-as keverési arányban – apró zúzalék és só keverékével szórnak. Rámutatott, hogy ez azért is előnyös, mert az útfelületen maradt zúzalék az érdesítést is ellátja.
– Vannak olyan felületek a városban, ahol sóval nem lehet síkosságmentesítést végezni, így ezeken a helyeken kalcium-kloridot használunk. Emellett akadnak olyan felületek is, amelyet nem szórhatunk klorid tartalmú anyaggal sem, így ezek esetében a homok jelenti a megoldást. Ilyen terület Salgótarjánban például a Múzeum tér vagy az Erzsébet tér – fejtette ki Fekete Zoltán, hozzáfűzve: a Salgótarjáni Foglalkoztatási Nonprofit Kft. részéről mindig kaptak segítőket, erre vonatkozóan idén is van egy tervezet, amelyet várhatóan hamarosan aláírnak a foglalkoztatási kft. új ügyvezető igazgatójával, Berecz Györggyel.