Iskolakérdés

2023.01.16. 17:55

Nógrádi szülők, figyelem: fontos határidő közeleg!

Január 18-ig lehet kérvényezni, hogy a gyermek még egy évet az óvodában maradjon. Utánajártunk, milyen jelek utalhatnak arra, hogy gyermekünk már valóban érett, várhatóan könnyen veszi majd az iskolai tanulási folyamat kihívásait?

E-L. Zs.

Van olyan gyerek, aki még nem érett a sulira – nem szabad erőltetni!

Forrás: Shutterstock

Január 18-ig a szülők az Oktatási Hivatalnál tudják kérvényezni, hogy gyermekük még egy évig az óvodában maradjon. Ha valaki elmúlt hatéves, még nem biztos, hogy iskolaérett is. Számos készséggel, képességgel kell rendelkeznie, hogy sikeresen vegye az akadályokat az iskolában, s könnyedén megtanuljon írni, olvasni. 

A témát Dulai Viktória konduktor-tanító mozgásterapeutával jártuk körbe, aki a Fülemüle Műhely óráin napról napra segítséget nyújt az egyéni képességek fejlesztésében. Elmondta, hogy sokfélék vagyunk, a fejlődésünk is egyéni. Gyermekünk készségeit, képességeit tekintve állapíthatjuk meg, hogy megfelelően érett-e, felkészült-e már az iskola első osztályának feladataihoz, ami az írás, olvasás, számolás alapjainak elsajátítása. Ezek a készségek egy egészségesen született, problémamentes idegrendszeri fejlődésű gyereknél a megfelelő otthoni és később óvodai tevékenységek hatására sok esetben spontán, bármiféle fejlesztés nélkül kialakulnak 6 éves korra.

Dulai Viktória kitért arra, hogy melyek azok a testi adottságok, amelyekkel általában jellemezhető egy iskolaérett gyermek. Testmagassága 120 centiméter körüli, a testsúly 18-20 kilogrammot elérte, immunrendszere megerősödött, megkezdődött a fogváltása, kialakult a kezek dominanciája. 

Az érzelmi érettség is fontos

A terapeuta hozzátette, hogy érzelmi, szociális területen is megfigyelhető a gyermek érettsége. Ez azt jelenti, hogy képes felismerni és megfogalmazni saját alapvető érzelmeit, képes érzelmeit szabályozni, szülőtől való elválás már nem okoz problémát, figyelme felkelthető és 15–20 perces időtartamban is fenntartható, a kudarcokat pedig könnyebben veszi.

Dulai Viktória utalt arra, hogy fejlett értelmi és nyelvi készségekkel is rendelkeznie kell a gyermeknek. Önmagával és közvetlen környezetével kapcsolatos ismereteinek stabilnak kell lenni, például saját és testvérei neve mellett ismeri szülei nevét, tudja hány éves, hol lakik, mikor született. Képes rendszerezni, síkban, térben és időben biztosan tájékozódik, a hét napjait, évszakokat, napszakokat ismeri. Képes akár 20-ig, de 10-ig mindenképp számolni, illetve az 5-ös számkörben már átlátja a játékos, egyszerű matematikai műveleteket. Képes ujjait számolás során szinkronban nyitni, az épp kimondott számnak megfelelően. Életkorának megfelelő szabályjátékokat megért, illetve a nyelvi területen összetettebb kéréseket, utasításokat is megérti, ezekre megfelelően reagál. Beszéde jól érthető, képes élményeit, gondolatait mondatokban kifejezni, elmesélni. Szókincse gazdag, 2000 szó körüli. Képes elmesélni a történetet, amit hallott. Nem túl hosszú versecskéket, mondókákat, dalokat utánzás során ügyesen megtanul – sorolta fel a szakértő.

Játszótéren is tesztelhetjük

A mozgásterapeuta kiemelten fontosnak tartja a finommotorikai képességek fejlettségét, amelyek szülőként is könnyen megfigyelhetők. Ezek például a rendezett mozgás, futás, képes irányt váltani, megállni. Örömét leli a játszótéri játékok használatában, képes magát lökni a hintán, szívesen csúszdázik, mászókára ügyesen mászik fel és le. Megtanult kétkerekű pedálos biciklivel önállóan közlekedni pótkerék nélkül. 

Ügyesen szökdel, egy lábon állva képes megtartani egyensúlyát. Játék közben vagy kérésre képes kúszni, és a függőleges testközépvonalát kezeivel keresztezni. Háromujjas fogással fogja a ceruzát, tud megfelelő nyomatékkal rajzolni. Megfigyelhető, hogy a legtöbb nagycsoportos emberrajz során egyre inkább a részletgazdagságra törekszik. Leköti a gyurmázás, gyöngyfűzés és egyéb hasonló jellegű tevékenységek és már az ollót is tudja használni.

Vizsgálat határozza meg az iskolaérettséget

A szakértő hozzátette, hogy természetesen vannak gyerekek, akik a fejlődésükben felmerülő nehézségek miatt akár 7 éves korukra sem érnek be minden téren, így iskolai tanulmányaik során később is fejlesztést, egyéni differenciálást igényelnek. Az ő iskolakezdésük időpontját és az estleg ezt követően is szükséges fejlesztéseket átfogó vizsgálatok alapján határozza meg a területileg illetékes szakértői bizottság.

– Ha 5-6 éves korú, komolyabb fejlődési nehézség nélkül élő gyermekünknél, akinél még kérhető a tankötelezettség megkezdésének halasztása, nehézséget tapasztalunk, vagy bizonytalannak látjuk, érdemes további egy év óvodai nevelés kérelmezésével időt és lehetőséget hagyni arra, hogy a területek a spontán fejlődés, a megkezdett fejlesztések hatására tovább érjenek. Így a kisgyermek a következő tanévben már mindenképp felkészültebben kezdheti az iskolát, ezzel esélyt és alapokat adva a későbbi gördülékeny, örömteli iskolai éveknek – mondta el portálunk érdeklődésére Dulai Viktória.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában