Üzemeltetés

2022.07.27. 19:51

Hetek óta tolódik a salgótarjáni kisvonat műszakiztatása – eddig tizenhétből hat napot közlekedett

Az Eresztvényi Látogatóközpont május végén jelentette be, hogy a pünkösdi hétvégével újraindul a gumikerekű turisztikai kisvonat menetrendszerinti közlekedése. Azóta azonban egyetlen olyan hétvége volt csak, amikor hétvégente a terveknek megfelelően közlekedett a jármű.

Nool

A jegyeladásból is látszik, hogy csökkent az érdeklődés a kisvonat iránt

Forrás: Nool Archív

 A 3100.hu szúrta ki az Eresztvényi Látogatóközpont jelzéseit, miszerint műszaki vizsgára való felkészítése miatt  júliusban a 11-12-i, és a 18-19-i hétvégéken nem közlekedett a jármű. A legfrissebb közlemény szerint pedig a kisvonat a mögöttünk hagyott hétvégén sem járt, miután a vizsgáztatási folyamat a tervezettnél hosszabbra nyúlt. 

– Nem tűnik kifizetődőnek, hogy egy szezonális szolgáltatás esetében nem az intenzív használat előtt készítenek fel műszakilag és vizsgáztatnak le üzemeltetői egy ilyen járművet. Mindez a korábban közreadott, teljes vagy részleges kimaradásokról szóló tájékoztatásokat is figyelembe véve azt jelenti, hogy idén az eddigi 17 közlekedési napból mindösszesen 6 olyan volt, amikor teljes mértékben az előre meghirdetettek szerint járt a szerelvény – írta a portál.

A gumikerekű turisztikai kisvonat megvásárlásakor elsősorban annak útvonalválasztása került a később aztán egyre inkább politikai mezsgyére terelődő viták középpontjába a különböző közösségi oldalakon, pedig már maga a beszerzés is kérdéseket vetett fel. 

– Az ilyen járműveket a turisztikai szolgáltatók és központok jellemző módon kibérlik arra a néhány hónapra, amikor igény van rá. Salgótarján esetében ugyanakkor pályázati szempont is közrejátszott: a turisztikai pályázati támogatást vásárlásra lehetett fordítani. Ezzel szemben ugyanakkor egy bérleti konstrukcióban nem szükséges például gondoskodni a használaton kívüli hideg hónapokban a tárolásról, ahogyan a sokszor speciális eszközöket és alkatrészeket igénylő javításokról sem. A kieső időszakban a gyártó vagy a bérbeadó szervizel és szükség szerint műszaki vizsgáztat, így ez a feladat szintén nem a bevételt termelő időszakban vonja ki a forgalomból a járművet. Természetesen utóbbi egy gondos gazda birtokában lévő járműnél is megvalósítható (lehetne), de speciális eszközről lévén szó, mindez biztosan extra pénzügyi és humán ráfordításokat igényel, melyekkel együtt az egyenleg már nem feltétlen jobb, mint egy bérleti konstrukciónál az erre kifizetett díj. Ezt az egyenleget jelen esetben javítja, hogy a megvásárláshoz nem volt szükség a jármű árának kigazdálkodására, a beszerzés támogatásból valósulhatott meg – közölte a 3100.hu a megkérdezett szakvélemények alapján.

Csökkent a jegyeladások száma

A 3100.hu arra is rávilágított, hogy a kezdeti időszak erősen politikai és ezáltal meggyőződésbeli síkra terelődött, az útvonal megválasztására fókuszáló vitában még egy fontos kérdés némileg háttérbe szorult. Mégpedig az, hogy a városközpont és Eresztvény közötti, többségében főúton történő, attrakciót nélkülöző utazás ebben a formában értelmezhető-e turisztikai szolgáltatásként? Az idő maga bizonyította be, hogy nem. 

Mint rámutattak: mára jelentősen megfogyatkozott azon városlakó gyermekek száma, akikkel óvodájuk, tábori csoportjuk vagy családjuk még nem próbálta ki az egyedi járművel történő utazást. Mindez a portál információi szerint napjainkra a jegyeladásokban is érződik. Az tehát, hogy az érdeklődő városlakók helyét három év alatt nem vették át a turisták a szerelvényeken, nem csak a rendszertelen szolgáltatásnak köszönhető. 

– Az önkormányzat honlapja szerint a jármű beszerzését az tette indokolttá, hogy a városban hasonló szolgáltatás korábban nem volt elérhető, azonban várható a turistaforgalom növekedése. Salgótarjánban azonban továbbra sincs olyan értékesíthető turisztikai csomag, amelynek egy ilyen hosszú utazás – lényegében két pont közötti közlekedés egy nem sztenderd járművel – egyáltalán a része lehetne.

Nyolcvan eladott jegyre volna szükség – Más városok ilyen szolgáltatásainak ismertetői a bérlés lehetőségét is említik, jellemzően 60-70 ezer forintos óradíjon vagy több százezer forintos napidíjon. Salgótarjánban 500 forintos gyermek és 1000 forintos felnőtt jegyáron lehet utazni a gumikerekűvel. Az átlag 750 forinttal számolva egy közlekedési napon legalább 80 – vagyis utanként legalább 8 – eladott jegy szükséges ahhoz a menetrendszerinti járatokon, hogy annyi bevételt termeljen, mint a bérbeadás egyetlen órára – szemezgette a 3100.hu.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában