Oktatás

2022.05.13. 11:20

A digitalizáció és a fenntarthatóság világába tettek látogatást a nógrádi diákok

A digitalizáció és a fenntarthatóság jegyében teltek az iskolai mindennapok a kö­zelmúltban a Balassagyarmati Tankerületi Központ által fenntartott intézményekben. Előbbi kezdeményezés idején a gyerekek egyebek mellett a biztonságos internethasználattal kapcsolatban gyűjthettek információkat, míg az utóbbi során például a környezettudatosság és az újrahasznosítás témája került a tanórai foglalkozások középpontjába.

Veres Edina

A varsányi iskolások vízcseppet formáztak

Forrás: Beküldött

A varsányi iskolások vízcseppet formáztak

Forras: Beküldött

Nagyné Barna Orsolya, a Balassagyarmati Tankerületi Központ igazgatója elmondta: iskoláikban többféle digitális eszközzel rendelkeznek, amelyek használata természetesen a digitális témahét során is középpontba került. 

– Mindemellett az online platformok és alkalmazások használatával kapcsolatos foglalkozásokat is tartottak a Balassagyarmati Tankerületi Központ 11 intézményében, a fent említett programhoz kapcsolódóan. E kezdeményezés fő célja az volt, hogy a digitális pedagógia módszertana a köznevelésben népszerűbb és elterjedtebb legyen. Kiemelt szerepet kapott továbbá a tematikus hét ideje alatt az internetbiztonság, amikor is a világháló veszélyeire hívták fel a gyerekek figyelmét a pedagógusok. Előtérbe került a mesterséges intelligencia és a digitális írástudás, és volt, ahol fordítóprogramokkal ismerkedtek a tanulók. A Mosoly EGYMI-ben okosvárost terveztek a diákok, és részt vehettek online kódfejtős és szabadulódobozos játékban, valamint művészeti kvízben is – részletezte a digitális témahét alatt zajló programok sokszínűségét Nagyné Barna Orsolya. 

A tankerületi igazgató ezt követően hasonlóképpen tett a fenntarthatósági témahéttel kapcsolatban is. Mint kifejtette, 23 intézményük csatlakozott az egyhetes „akcióhoz”, amelyet mindenhol Áder János köztársasági elnök online megtartott tanórájának megtekintésével indítottak. 

A szelektív hulladékgyűjtés, a vizek védelme és az újrahasznosítás is fontos szerepet kapott az iskolák mindennapjaiban. Ugyanakkor tartottak szemétszüretet, osztályterem-takarító vagy természetfotó-készítő versenyeket, míg volt, ahol komposztálót készítettek. 

A Balassagyarmati Szabó Lőrinc Általános Iskolában minden napra jutott egy-egy feladat, az egyiken például a diákok ökolábnyom-számítást végeztek. A Nőtincsi Általános Iskolában a nyolcadik osztályosok környezetvédelmi teszt segítségével összehasonlították a természetes vizet és a csapból folyót. A Szentgyörgyi István Általános Iskola diákjai öko divathét folyamán ismerkedtek a ruhakészítés alapanyagaival, majd pólófestéssel zárták a programjaikat. A Rétsági Általános Iskolában faültetés mellett raklapból kerti bútorokat szereltek össze. Emellett több intézményben, így

Ludányhalásziban és Varsányban is az újrahasznosítás jegyében készítettek ajándékot a fiatalok. 

Jusztin Klaudia, a Varsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola intézményvezetője kifejtette: első alkalommal csatlakoztak a fenntarthatósági témahéthez. 

– Intézményünk jelenleg felújítás alatt áll, így hamarosan teljesen korszerű, modern épületben tevékenykedhetünk. Éppen emiatt szeretnénk még inkább a környezettudatosság „magját” elültetni a gyermekekben. Sok programmal készültünk, lényegében minden osztály mást csinált. Voltak, akik kékbe öltözve formáltak vízcseppet, vagy angol órán szövegértési feladat megoldásával nyerhettek bepillantást a külföldön használt környezetvédelmi módszerekbe. Emellett a kézműves-foglalkozások során nagy hangsúlyt fektettünk az újrahasznosításra, például teafilterből és kartonból készítettek a diákok fákat és szíveket – fogalmazott Jusztin Klaudia, aki arra is rámutatott, hogy ez utóbbi alkotások ajándékként szolgáltak, amikkel a gyerekek az édesanyjukat köszöntötték anyák napja alkalmából. 
 

Térkép is készült
A fenntarthatóságról tartottak foglalkozásokat a Romhányi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában. Tóth Teréz intézményvezető kifejtette: diákjaik számára sem ismeretlen a szelektív hulladékgyűjtés, az energiatakarékosság vagy az ökológiai lábnyom fogalma. 

– A gyerekek két feladatkörben tevékenykedtek. Az egyik során a negyedikesek krepp- és csomagolópapírból készítettek földgömböt, amire a többi alsós osztály logókat tervezett természetvédelmi témákban. Az emblémák felkerültek a fenntarthatósági térképünkre, az elkészült munka pedig a faliújságra – mondta Tóth Teréz, hozzátéve: a másik feladatkör a műanyag palackok számának csökkentésére és a szelektív hulladékgyűjtésre koncentrált. A felső tagozatosok emellett az öt nap mindegyikén valamilyen kihívást teljesíthettek. Az egyik nap például az volt a gyerekek feladata, hogy a tízórai csomagolásához ne használjanak nejlont és alufóliát, míg egy másikon plakátokat készítettek. Emellett kék és zöld ruhába öltözve a diákok a Föld szót is megelevenítették az iskola udvarán. 
 

Címkék#internet
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában