boltban

2021.12.03. 13:50

Nógrádban is sokan panaszkodnak a gyenge minőségű, hamis termékekre

Nógrádban is gyakoriak a hamis, sokszor silány minőségű termékek, melyekkel könnyen ráfizethetnek a vásárlók. A megyei kormányhivatalhoz szinte heti rendszerességgel érkezik minőségi kifogásokkal kapcsolatos megkeresés.

Gubányi Patrik

Mint arról már beszámoltunk, nemrég egy salgótarjáni üzletben 11 millió forint értékben találtak hamis ruhákat és cipőket a revizorok. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatása szerint a tulajdonos az egyenruhásokat meglátva bezárta az üzletet és azonnal elhajtott a helyszínről. A NAV munkatársai azonban egy közeli kis utcában feltartóztatták, majd visszakísérték az üzletbe, ahol átvizsgálták az eladásra szánt, különböző márkájú ruhákat és cipőket.

A téma kapcsán a Nógrád megyeiek véleményére is kíváncsiak voltunk. A tapasztalatok azt mutatják, hogy jellemzően az online vásárlásokkal kapcsolatban merülnek fel kétségek és problémák. A portálunknak nyilatkozó Erdős Vivient is érte már sérelem internetes rendelés nyomán.

– A ruháim nagy része márkás boltokból származik. Ennek oka az, hogy ezek az üzletek teljesen megbízhatóak, illetve minőségben is a „top” kategóriába tartoznak. Sajnos, buktam már bele abba, hogy egy internetes oldalról rendeltem márkás ruhákat, de azok vagy nem érkeztek meg, vagy teljesen mást kaptam, mint amit kiválasztottam. A rossz tapasztalatok után én már biztosan nem rendelek többet internetről, inkább drágább, de megbízhatóbb üzletekből vásárolok személyesen – fogalmazott olvasónk.

A téma kapcsán megkerestük a Nógrád Megyei Kormányhivatalt is, melynek munkatársai szintén megerősítették, hogy gyakran előfordulnak ilyen jellegű problémák.

– Szinte minden héten érkezik akár online, akár hagyományos vásárlással összefüggésben valamilyen formában – telefonon, írásban, személyes ügyintézés során – megkeresés minőségi kifogással, annak intézésével és az abból adódó igényérvényesítéssel kapcsolatosan – fogalmaztak elöljáróban. Érdeklődésünkre hozzátették: az ilyen fogyasztói megkereséseket a hatóság kivizsgálja, ugyanakkor a hivatalból végzett ellenőrzések során is bekérik a vállalkozásoktól a minőségi kifogások intézésére vonatkozó dokumentumokat és értékelik azokat.

– A hamis termékek árusítása jellemzően gyakoribb az utcai árusoknál, itt a gyorsabb döntési helyzet miatt könnyebben befolyásolhatóvá válnak a fogyasztók, nagyobb eséllyel hozhatnak elhamarkodott döntést – hangsúlyozták a hivatal munkatársai. Kiemelték: a legfontosabb, amit ilyen esetekben mérlegelni kell, hogy mivel az eladó magánszemély, nehezebb lehet a későbbi jogérvényesítés, hiszen ezen értékesítési forma sajátja, hogy általában nyugtát sem adnak át. A szakemberek fokozottan javasolják, hogy az eladott termékek minőségéről alaposan meggyőződjenek a vásárlók. Érdemes az eladási árat is mérlegelni, hiszen nem biztos, hogy más, legális forgalmazók árukínálatával összehasonlítva valóban kedvező áron vásárol a fogyasztó.

– A hamis áruk kiszűrésére általában gyanús lehet az ár, hiszen a minőségi termékek árát meg kell fizetni, mert azok tartósabb alapanyagból készülnek. A termékek címkézése, jelölése, csomagolása, a varrás minősége, adott esetben a vonalkód hiánya miatt is bizalmatlanná válhat a vásárló – osztották meg a Nógrád Megyei Kormányhivatal szakértői.

Nem muszáj őrizgetni a csomagolást

Online vásárlás esetén a vevőt 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg – emlékeztettek a kormányhivatal munkatársai. Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy az elállási jog nem korlátlan, a kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot biztosítania. Ilyenek például a gyorsan romló élelmiszerek, a kibontott csomagolású CD-k, DVD-k, szoftverek, letöltött programok.

Fontos információ az is, hogy az elállási jog többletfeltétekhez, így például az eredeti doboz meglétéhez nem köthető. A kereskedőnek a vételárat és a szállítási díjat a termék visszajuttatását követő 14 napon kell visszatérítenie a vásárlónak.

 

Ezek is érdekelhetik