2021.11.20. 14:50
Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek sorsát is egyengeti a nógrádmegyeri mentor
Példájával, szorgalmával a pozitív jövőkép kialakítását segíti elő a fiataloknál a nógrádmegyeri fiatalember.
Fotó: Shutterstock
A roma származású Botos Viktor már iskoláiban kitűnt szorgalmával. Salgótarjánban a Madách Imre Gimnáziumban érettségizett, jelenleg pedig a Nógrád Megyei Kormányhivatal Szécsényi Járási Hivatalában dolgozik, de közben további tanulmányokat is folytat. Vélekedése szerint a jelenlétházak működtetése kiemelt fontosságú a hátrányos helyzetű térségekben.
Munkája mellett jelenleg az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem harmadéves hallgatója. Tanulmányai mellett sok időt szán arra, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozzon. A nehéz sorban nevelkedettek körében a korai iskolai lemorzsolódás az egyik legnagyobb probléma.
– A Szécsény Térsége Humánszolgáltató Intézményfenntartó Társulás nyolc településen működtet jelenlétházakat, amelyek szakmai vezetője Nagyné Mákos Izolda, a mentori, koordinátori feladatokat pedig Vanyáné Zámbó Beáta látja el. Most a jelenlétházakban folyó munkát, a házak mindennapi életét tanulmányozom. Elbeszélgettem a gyermekekkel, a vezetőkkel, kikértem az iskolák véleményét, és érdekelt a szülők véleménye, hozzáállása is – mondta Botos Viktor.
Hozzátette, a jelenlétházak feladata, hogy segítsék a hátrányos helyzetű gyermekek társadalomba való beilleszkedését, s megakadályozzák a deviáns viselkedés kialakulását. Egyik céljuk, hogy a fiatalok minél tovább az iskolában maradjanak, végezzék el az általános iskolát, s azt követően valamilyen szakmát tanuljanak, vagy érettségizzenek is le.
Kitért arra, hogy a jelenlétházakban a Gyerekesély program keretében tizenkét oktatási mentor dolgozik, akik 8-10 gyermeket mentorálnak. Nagy hangsúlyt fektetnek a tanulásra, fontosnak tartják a pozitív jövőkép kialakítását a fiatalok számára, emellett pedig szoros kapcsolatot tartanak fenn a gyermekek családjaival és az iskolával.
– A jelenlétházak szerint és megítélésem szerint is fontos az iskola, a család és a mentorok összehangolt munkája. A szülőkkel történt beszélgetéseim során elmondták, hogy nagyon hálásak a Gyermek Háznak, a mentoroknak, akik a fiaik, lányaik tanulását segítik. Áldásos, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek általános iskolai tanulmányait a pedagógusok mellett a jelenlétház mentorai is segítik. Ezek a gyermekek nehéz szociokulturális háttérrel rendelkeznek, ezért is lényeges számukra a példaadás, a sok beszélgetés – mondta Botos Viktor, hozzátéve: – A korai iskolai lemorzsolódást, mint problémát, teljesen nem tudjuk megszüntetni, azonban csökkenteni igen. Ezért is kellenek olyan programok, amelyek az általános iskola és a család bevonásával lehetőségeket nyújtanak a hátrányos helyzetű gyermekek számára. Csak remélni tudom, hogy a jelenlétházak mint fontos intézmények, továbbra is működni fognak, mert nagy szükség van rájuk.