beruházás

2021.10.15. 11:20

Megkezdhetik az új Ipoly-hidak építését

Újabb lépéssel kerültünk közelebb két, Ipolyon átívelő híd kivitelezéséhez. Nemrégiben megjelent a Magyar Közlönyben, hogy a hatóságok elfogadták a Drégelypalánk és Ipolyhídvég, valamint az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti létesítmény költségvetési tervezetét, azaz hamarosan indulhatnak a tényleges építkezések is.

Hegedűs Henrik

Forrás: shutterstock

Fotó: Shutterstock

A Magyar Közlöny október elsejei számában jelentek meg a hídprojektekről szóló részletek. Ezek szerint hazánk kormánya beépíti a 2022-es és 2023-as költségvetésébe a két fejlesztést, mégpedig az eredeti pénzkeretet mindkét esetben kiegészítve. Így a drégelypalánki Ipoly-összeköttetés teljes költsége 1,692 milliárd forint, míg az őrhalmié 1,671 milliárd, előbbinél megközelítőleg 467 millió, utóbbi tekintetében 676 millió forint a kiegészítés.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavaly októberben, a portálunknak adott interjúban úgy fogalmazott a téma kapcsán: ez a két híd hozzájárul majd ahhoz, hogy a határ két oldalán élő közösségek közelebb kerüljenek egymáshoz, ne kelljen sok tíz kilométeres kitérőket tenni akkor, amikor néhány kilométerrel odébb lévő településre – ami az Ipoly ezen oldaláról talán látszik is – át akarnak menni. A miniszter szerint a hídépítéseknek nem csupán közösségerősítő, hanem jelentős gazdasági hatása is lehet majd a megyére nézve.

A folyón átívelve Drégelypalánk és Ipolyhídvég között egy 48,4 méter hosszú, szabad nyílású acélhíd épül majd, aminek a látványtervei már elkészültek. A kapcsolódó új út Drégelypalánkról 1017 méter hosszú lesz, keresztezi a vasúti síneket, és az egykori labdarúgópálya mellett elhaladva, az ártéren keresztül jut ki az Ipolyhoz.

Az új összeköttetés nem csupán a túlparton élő családtagok és barátok könnyebb megközelítését szolgálja, hanem a hatékonyabb munkaerő-áramlást is elősegíti. A két település között légvonalban alig egy kilométer a távolság, mégis az utazóknak eddig nagy kerülőt kellett tenniük Ipolyság irányába, hogy átjussanak a túlsó oldalra. A felvidéki magyar nyelvű újságok a közel múltban beszámoltak arról, hogy csak a Nagykürtösi járásból naponta tízbusznyi munkásjárat ingázik, a legtöbb embert a nagyoroszi lakókocsigyárba, kisebb részüket a rétsági ipari park üzemeibe szállítva. Az új hídnak köszönhetően a menetidő jelentősen lecsökkenhet, ráadásul Ipolyhídvégen is épül egy kazánokat gyártó telephely, ahová Magyarországról is érkezhetnek alkalmazottak.

– Nagyon örülünk annak, hogy egyre közelebb jutunk a megvalósításhoz, és hogy immár biztosan bekerült a kivitelezés forrása a 2022-es állami költségvetésbe, ami azt jelenti számunkra, hogy jövőre mindenképpen elindulhat a tényleges beruházás – mondta érdeklődésünkre Rigó Dávid, Drégelypalánk polgármestere.

– Alig várjuk már az első kapavágást, hogy saját szemünkkel láthassuk, miként alakul ki a régóta várt közvetlen kapocs az ipolyhídvégi barátainkkal.

Ismét összeérhetnek a szálak

Őrhalom és Ipolyvarbó között is évszázadosak a hagyományok, ám a történelem sodra elszakította a szálakat, közúton csak Balassagyarmaton át, jó húsz kilométeres kerülővel lehetett eljutni a szomszédokhoz – lévén, hogy Ipolyvarbó zsákfalu. Itt az új híd 30,5 méter hosszú lesz, ráadásul a község utolsó házai alatti Új-Árok holtág miatt egy másik, 11,2 méteres hidat is fel kell emelni. A széles ártér következtében a hídhoz vezető út magyar oldalon 1,12 kilométeres lesz, amihez csatlakoztatva Őrhalom belterületén, mintegy kétszáz méteres szakaszon, korszerűsítik a meglévő utat a 22-es főút torkolatáig. Farkas Egon polgármester megkeresésünkre elmondta, a közbeszerzés lezárulása után minden engedély megvan a kivitelezés elkezdésére, és még akár idén megindulhatnak az építkezés munkálatai.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában