2020.07.31. 21:09
Helyreállított fahíd biztosítja a határtalan átjárás esélyét Drégelypalánkon
Befejeződtek a Drégelypalánkot az Ipoly másik oldalán fekvő Ipolyhídvéggel összekötő fahíd felújítási munkálatai. A híd a gyalogos- és biciklisforgalmat hivatott biztosítani a két település között.

Több helyen vasalással erősítették meg a hidat. Balra Rigó Dávid polgármester
Forrás: NMH
Fotó: T.A.
A júniusi hatalmas esőzések jelentősen megemelték az Ipoly szintjét, ami ugyan nem áradt meg, de nagy mennyiségű hordalékanyag hömpölygött végig a folyón. A víz szállította nagyobb faágak, kidőlt fatönkök alaposan megtépázták az anyaországi és a felvidéki településeket összekötő gyaloghíd szerkezetét. A két falu polgármesterei – Rigó Dávid a magyar oldalról és Lestyánszky Viktor, Ipolyhídvég vezetője – úgy döntöttek, hogy közösen helyreállítják a károkat és felújítják az építményt.
Rigó Dávid lapunknak elmondta, több helyen vasalással meg is erősítették a híd szerkezetét, felkészülve az esetleges további hasonló helyzetre. A nyersanyagköltségeket, körülbelül kétszázezer forintot a két falu fele-fele arányban osztotta el egymás között. A felújítást egy felvidéki vállalkozó szakszerű irányítása mellett, társadalmi munkában végezték a mindkét oldalról érkező önkéntesek.
A polgármester elmondta, a kilencvenes években épült gyalogos- és kerékpárforgalmat bonyolító, faszerkezetű híd igen fontos szerepet tölt be mindkét település életében. A két falu lakóit számos rokoni szál köti össze, ami élénk forgalmat eredményez a két település között. Ezenkívül sok felvidéki munkavállaló is közlekedik rajta naponta, akiknek a magyarországi oldalon található, határhoz közeli ipartelepek és gyárak adnak munkát.

Fotó: T.A. / NMH
A jelenlegi fahíd helyén korábban egy kőhíd vezetett az Ipolyon át. A járműforgalom terhét is kibíró hidat 1944. december 10-én éjjel a visszavonuló német hadsereg robbantotta fel. Azóta nincs közúti híd a két település között, csupán Ipolyság felé, harminc kilométeres kerülővel lehet autóval eljutni Drégelypalánkról Ipolyhídvégre, holott csupán egy kilométerre van egymástól a két falu.
Mint arról portálunk többször is hírt adott, a közeljövőben a két említett település között elkezdik építeni a folyón átívelő,
autósforgalom lebonyolítására is alkalmas új hidat. Az ide vonatkozó nemzetközi közbeszerzési eljárás a napokban zárul le.
Egy éve írta alá Révkomáromban Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Érsek Árpád, Szlovákia építésügyi és közlekedési minisztere a kétoldalú megállapodást az új Ipoly-híd megépítéséről – tudtuk meg az MTI akkori jelentése alapján. A két település között a természetes határt adó Ipoly áthidalására egy 48,5 méter szabad nyílású, acél ívhíd épül majd.
A kapcsolódó út Drégelypalánkról indulva keresztezi a Vác–Balassagyarmat vasútvonalat, majd a régi hídhoz vezető töltésen az Ipoly árterét. Ipolyhídvég polgármesteri hivatala mellett elhaladva éri el a szlovákiai 527-es számú utat. A tervezett út hossza a magyar oldalon 1017 méter.