digitális oktatás

2020.04.29. 13:50

Távolról is megmozgatják a gyerekeket a nógrádi testnevelők

A digitális oktatás a tanárokat és diákokat egyaránt kihívás elé állította, hiszen a megváltozott munkarend a kötelező tanagyagok leadása és a számonkérés szempontjából is merőben új megoldásokat kíván. Talán a legnehezebb helyzetbe mégis a készségtárgyak – kiemelten a testnevelés – tanítói kerültek, hiszen itt a kötelezően előírt oktatási anyag rendkívül nagy eszköz- és helyigényű.

Palchuber Kinga

Tankönyvbe illő példa: az otthoni testnevelésórán az egész családot összehozhatja a közös mozgás öröme

Forrás: NMH

Fotós: DODÓ FERENC

A járványügyi helyzetben már hetekkel ezelőtt új oktatási munkarend, a digitális tanítás lépett életbe. A tanárokban ekkor jó pár kérdés megfogalmazódott: hol fogják az anyagokat kiküldeni, hogyan tudják tartani a kapcsolatot diákjaikkal és a szülőkkel, s miként lesz lehetőségük az értékelésre? Utánajártunk, hogyan birkóznak meg az új kihívással megyeszerte a testnevelő tanárok és tanítványaik.

Barna Bence, az egyik kisterenyei általános iskola testnevelő tanára érdeklődésünkre elmondta: nincs egyszerű dolguk a távoktatásban, hiszen a testnevelés tantárgy nagyban eltér a többitől.

– Az órákon rengeteg gyakorlati feladatot oldunk meg, folyamatosan mozgunk és számtalan eszközt használunk. Sajnos digitálisan erre nincs sok lehetőség. Igyekszem azonban felkelteni a motivációt és mozgásra ösztönözni a diákjaimat ebben a nehéz helyzetben, hiszen most még nagyobb szükség van a rendszeres testmozgásra, mint korábban bármikor – tette hozzá a testnevelő, aki e-naplón keresztül otthoni gyakorlatokat tartalmazó videókat küld tanítványainak. – Javaslom a gyerekeknek, hogy a feladatok végrehajtásánál legyenek kreatívak, használjanak otthoni tárgyakat esetleges nehezítésnek, és a páros feladatokat hajtsák végre a szülőkkel vagy a testvéreikkel együtt.

Tankönyvbe illő példa: az otthoni testnevelésórán az egész családot összehozhatja a közös mozgás öröme
Fotó: NMH

Barna Bence az osztályzásnak azt a módját választotta, hogy mindig elméleti anyagot küld a diákoknak – egészséges életmódról, olimpiatörténetről vagy helyes testtartásról –, majd az abban foglaltakat egy online teszttel számon is kéri. Szorgalmi feladatként egy sporttal kapcsolatos film megnézését tervezi kiadni, amelynek alapján egy kérdőívet készítene a gyerekeknek.

– A kosárlabdaedzéseknél már más a helyzet, ott nem kell értékelni. Edző kollégákkal minden hét elején kiadjuk a heti edzéstervet a gyerekeknek, amit el kell végezniük. Bízom a tanítványaimban, ügyesek és szorgalmasak. Jeleztem nekik, hogy kezeljék felelősségteljesen a kialakult helyzetet, mert ez nem vakáció! Reméljük, hogy minél előbb visszaáll minden az eredeti kerékvágásba, és ott tudjuk folytatni, ahol abba hagytuk – hangsúlyozta az edző.

Gaál Péter, balassagyarmati testnevelő úgy fogalmazott: a testnevelés tanításának igen sajátos módján kellett a szaktanárokkal együtt az elmúlt hónapban gondolkozni, a digitális oktatás minden pedagógusnak hatalmas kihívást jelentett és jelent még most is.

– Én Balassagyarmaton, egy általános sportiskolai képzést megvalósító iskolában, a Dózsában tanítok alsó és felső tagozatos diákokat, ahol mindig is nagy hangsúlyt fektettünk a gyerekek mindennapos oktatására, a versenyfelkészítésre. Ahogyan korábban, a digitális oktatás során is közel száz gyermeket kell megmozgatnom – tette hozzá Gaál Péter.

Mint mondta: a legnagyobb nehézséget az jelenti a testnevelőknek, hogy digitális testnevelés oktatásról szóló módszertani útmutatás nem áll a rendelkezésükre. Az interneten azonban sok, jól hasznosítható ötlet és szoftver van, amelyet életkori sajátosságok figyelembevételével alakítanak és használnak fel a tanárok.

– Tankönyv híján az anyagot nekem kell összeállítanom, eljuttatnom a diákokhoz, és mindezt természetesen ellenőriznem és értékelnem kell. A gyerekekkel a hivatalos Kréta naplón és e-mailen tartom a kapcsolatot, és örülök minden elmesélt mozgásos játéknak, munkának – emelte ki Gaál Péter, aki az osztályzást szintén elméleti feladatokkal oldja meg.

A testnevelőkre most különösen fontos feladat hárul, hiszen a diákok órákat ülnek a számítógép és a tankönyvek előtt. A mozgásra bírás most fontosabb, mint valaha.

Játékos feladványok sokasága teszi még színesebbé az órákat

A balassagyarmati testnevelő, Gaál Péter olyan feladatokat választott tanítványainak, amelyeket bent és a kertben is biztonságosan elvégezhetnek a gyerekek: ilyenek például a normál oktatásból már ismert és tanult erősítő és nyújtó hatású gimnasztikai gyakorlatok, mozgáskoordinációt javító feladatok.

– Mindezeket eszköz használata nélkül adtam fel a diákoknak, illetve a normál háztartásban megtalálható eszközöket kértem, hogy használják hozzá. E feladatokat színesítettem játékokkal és feladványokkal, úgymint a szerencsekerékkel is. A gyerekeket arra kértem, hogy használják a feladatok végrehajtása közben az okosóráikat és a telefonjaikat, hogy az eszközökre telepített alkalmazásokkal igazolni tudják számszerűen is a feladatvégzésüket – ismertette a testnevelő.

A diákok élvezték a mozgás új formáját, s boldogan számoltak be róla tanáruknak, hogy a családot is összehozta a közös mozgás öröme.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában