Hét embere

2020.01.29. 16:45

A balassagyarmati restaurátor munkáiból árad a hit

Mózer Erzsébet Munkácsy-díjas grafikai restaurátor és grafikusművész. Hivatásában a grafikai restaurátori munka és a grafikusi tevékenység jól kiegészítik egymást, ő maga is készít linómetszeteket, monotípiákat, szitalenyomatokat. Alkotásai egy kísérletező, a művészet műhelytitkaira nyitott egyéniség ­vibráló, vizuális megtestesülései, amelyek mélyen a múlt művészetében gyökereznek. A művésznő Balassagyarmat városától Horváth Endre-díjat vehetett át eddigi munkásságának elismeréseként.

Sziládi Krisztina

Fotós: T.Dominik

– Művészetének kibontakozásában meghatározó volt a gyermekkora?

– Balassagyarmaton láttam meg a napvilágot, de a gyermekkoromat Honton töltöttem, ami számomra egy kis tündérkert volt. Itt szívtam magamba azt a hitet és szépséget, ami aztán édesanyám és nagyszüleim terelgetésével a művészetekhez vezetett. Édesapám mellett – aki balassagyarmati földrajz-rajz szakos tanárként maga is festett – közvetlen közelről is „beleszagolhattam” a festészetbe. Anyai nagyanyám meghatározó személyisége volt a családnak, hitével és hatalmas képzelőerejével különös mesevilágba vitt el. Történetei olyan varázslatosak voltak, hogy joggal gondoltam: ő egy igazi tündér, aki örök életű. 11 éves voltam, amikor egy nemzetközi rajzpályázaton vettem részt. A címe az volt: Hogyan utaznád be a Földet? Úgy gondoltam, hogy egy papírsárkány segítségével, a szelek szárnyán. Munkámmal negyedik helyezést értem el.

– Mikor dőlt el végleg, hogy a képzőművészet főszerepet fog játszani az életében?

– Budapestre szerettem volna jelentkezni a képzőművészeti szakközépiskolába, de nagyanyám figyelmeztetett: „Pest megfest!” – így a Szántó Kovács János Gimnázium ének-zene tagozatára jelentkeztem. Rajzolással 16 éves koromban kezdtem komolyan foglalkozni, amikor elhatároztam, hogy restaurátor leszek. Ekkor vitt el édesanyám Farkas András ­balassagyarmati festőművészhez, aki miután megtekintette a rajzaimat, a tanítványává fogadott. Ahhoz, hogy restaurátor legyek, előtanulmányokat kellett folytatnom, illetve szükséges volt minimum ötéves múzeumi gyakorlat. 1991-ben kerültem Budapestre, a Szépművészeti Múzeumba először a közművelődési, majd a nyilvántartási osztályra, ahol a védett képekkel és a kiviteli engedélyekkel foglalkoztunk. A nyilvántartási munka során a festmények, grafikák felvételekor minden technikát ismerni kellett. A művek témáját is be kellett azonosítani, így a mitológiai és bibliai témák ismerete szükséges volt. Rengeteg tapasztalatot szereztem ez idő alatt.

Horváth Endre-díjat kapott Balassagyarmat városától
Fotó: T. D. / NMH

– Végre elkezdődhettek az egyetemi évek?

– A Képzőművészeti Egyetem festőrestaurátor szakjára többszöri nekifutásra sem sikerült bejutnom. Felvételt hirdetett viszont a fiatalok számára a Széchenyi könyvtár tanműhelye, amelyet elsősorban az egyházi gyűjtemények anyagának restaurálására hoztak létre. Az egyhetes felvételi után sikerült bekerülnöm a műhelybe, ahol 16–20. századi könyveket, okleveleket és levéltári dokumentumokat restauráltam. Közben elvégeztem egy hároméves papír- és könyvrestaurátor tanfolyamot, majd jelentkeztem a Képzőművészeti Egyetem tárgyrestaurátor szakjára, ahová felvételt nyertem, papír-bőr szakra. Eközben a Pannónia Filmstúdió fázis- és kulcsrajzolói egyéves tanfolyamára is jártam.

– Hogyan lett grafikai restaurátor?

– A 2000-es év nagy fordulópont volt az életemben. Meghívtak a Szépművészeti Múzeum grafikai osztályán megüresedett papírrestaurátori posztra. Nagy dilemma volt ez számomra, mert én addig könyveket hoztam rendbe. Mindamellett ez egy igen megtisztelő felkérés volt. Végül belevágtam, s azóta is itt dolgozom grafikai főrestaurátorként.

– Nem éppen hétköznapi foglalkozás...

– A grafikák restaurálása egy igen speciális területe ennek a szakmának. Sokféle anyaggal találkozunk. Ezek összetétele, a technikák történetének, készítésének ismerete nagyon fontos ahhoz, hogy tudjuk, hogyan és mivel tisztítsuk a műtárgyat. Ismernünk kell a régi festékrecepteket is. Munkatársammal általában közösen dolgozunk egy műtárgyon, sokszor napokon át mérlegeljük, mi lenne a leghatásosabb a sok lehetőség közül. Öröm számomra, hogy nagy művészek munkáit közelről szemlélhetem és megmenthetem a következő évtizedekre is. A legrégebbi mű, amin eddig dolgoztam, egy 1390-es évek végén készült itáliai freskó-előkészítő rajz, de hogy csak néhány mestert említsek Munkácsy Mihály, Dürer, Rembrandt, Rippl-Rónai, Toulouse-Lautrec, Gauguin, Zichy Mihály, Aba-Novák, Holbein és Renoir rajzait, metszeteit is restauráltam már az elmúlt 20 évben.

– A szabadidejében mivel foglalatoskodik leginkább?

– A grafikai alkotótevékenység mellett meséket, történeteket írok. 2011-ben a Magyar mese pályázaton hatodik helyezést értem el az Ihun vagyok a gödülybe’ című mesémmel, majd 2012-ben a Médiaunió Mesélj mindennap című pályázatán az első ötvenbe került a Marga, Mamka és Lona néni című mesém. Ezt a történetet örök életű tündér-nagyanyám ihlette.

Névjegy

Mózer Erzsébet grafikai restaurátor és grafikusművész 1970-ben született Balassagyarmaton. 1984-ben, az akkori Szántó Kovács János Gimnáziumban érettségizett. 1991-ben került Budapestre, a Szépművészeti Múzeumba. 2003-ban szerzett diplomát a Képzőművészeti Egyetem papír-bőr tárgyrestaurátori szakán. 2010-től tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, 2017-től a Magyar Grafikusművészek Szövetségének. 2012-ben kezdte meg mesterképzésben tanulmányait a velencei Művészeti Akadémián grafika szakon, ahol 2014-ben grafikusművészi diplomát szerzett. Ugyan ebben az évben kapta meg a Munkácsy-díjat grafikai restaurátori tevékenysége elismeréséért. Néhány napja Balassagyarmat Horváth Endre-díjában részesült.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában