Nógrád megye

2018.03.02. 19:51

Volt egyszer egy Polonia: erre vezetett a lengyel pulóverjárat

Nagy múltra tekint vissza a Pest-Salgótarján vasútvonal, építését még 1863-ban kezdték, négy évvel később készült el. Éppen százötven éve, 1868-ban a kiegyezés után alapított Magyar Államvasutak legelső saját vonala lett: a csődbe ment Magyar Északi Vasúttársaságtól vásárolták meg. Régen persze nagyobb volt nemcsak a személyforgalom, hanem az ipari termelés miatti is. Ma már jobbára csak a piroska döcög végig óránként Hatvan és Somoskő­újfalu között.

Faragó Zoltán

Vagy húsz évvel ezelőtt, ha a salgótarjáni ember felébredt az első álmából és vonatot hallott átdübörögni a város központján, máris tudhatta, hogy hajnali egy óra körül jár az idő. Régen, az 1980-as, ’90-es években ekkor ért ide a Polonia express, ami a Belgrád–Budapest–Varsó vonalon kötött össze három fővárost, négy országot. (A történelem azóta nagy változásokat hozott, a fővárosok ugyan maradtak, de a négy ország közül kettő varrás mentén repedt.)

EIindulnak a vonat fogadására Somoskőújfaluban 1981-ben. A határőrizetet szigorúan vették az idő tájt – Forrás: Fortepan

Ami az előbb említett időt illeti, mármint a „hajnali egy óra körül”-t, az épp így pontos, mert a Poloniához nem igazán lehetett órát igazítani, de hát nem is Japánban közlekedett. A Nógrád – lapunk elődje – 1979. január 5-én írta, hogy egy havazás után öt-tíz perces késéssel közlekedtek a vonatok. Kivéve a Polonia expresszt, ami akkor 9 óra 20 perces késéssel érkezett Salgó­tarjánba.

A négy ország érintésével közlekedő vonat ellenőrzése akkoriban három határátkelést érintett; ebből ma már kettő uniós. A schengeni csatlakozás előtt a magyar-csehszlovák, illetve 1993-tól szlovák határon még viszonylag komoly ellenőrzés folyt, az 1981-ben készült képek többsége ezt örökíti meg. Az útlevél-­ellenőrzők és a pénzügyőrök Hatvanban szálltak fel a járatra, már innen ellenőrizték az utasokat, próbálták felderíteni az esetleges gazdátlan árut. Merthogy egy időben jelentős mértékű csempésztevékenység is folyt a vonalon: sok lengyel, főleg az ország gazdasági életének megroppanása, az 1981-es sztrájkok után há­zaló kereskedésből ért. Belgrád­ba pulóvereket vittek, ott bevásároltak tiszta szeszt, amiből otthon kotyvasztottak valamilyen italt, és jó pénzért továbbadták. (Bár nem a vasút témaköre, de a vámosok legendái között szerepelt, hogy két-három lengyel összeállt, kibéreltek egy buszt, amivel otthonról kötöttárut vittek a szabadkai piacra. Itt eladták a szajrét, bevásároltak rendesen tiszta szeszből, Magyarországon cukrot, és a drégely­palánki szörpüzemben kannás gyümölcssürítményeket vettek. Mire hazaértek, már meg is keverték a likőröket.)

Somoskőújfalu, a Polonia express a vasútállomáson, a felüljáróról fotózva. A határon hosszabb ideig állt a vonat Forrás: Fortepan

Mindenesetre keringett a Polonia expressz fénykorában egy pár érdekes történet a helyi közlekedésről. A belföldi utasforgalomban a furfangos salgótarjáni olcsóbban juthatott jegyhez, ha Fülekig váltotta azt. Salgótarjánban még megállt a vonat, leszállni még lehetett, fel viszont nem. A csehszlovák, majd szlovák pénzügyőrök és útlevélkezelők is már Magyarországtól a vonaton utaztak, ellenőrizve a forgalmat; azt, hogy a Felvidéken meddig mentek, nem tudni.

Mindenesetre egy pár érdekes szökési kísérletre a korabeli Nógrád hasábjain is történt utalás: volt, aki az állatoknak szánt ketrecben próbált Lengyelországba szökni, saját bevallása szerint azért, hogy onnan Nyugatra szökjön tovább. (Nagy kérdés, vajon a Német Demokratikus Köztársaság, vagy inkább a Szovjetunió felé vette volna az irányt.)

Az expressz a kétezres évek elejéig közlekedett, lapunk 1997 júniusában még arról számolt be, hogy masiniszták, bakterek és kalauzok fociztak a Polónia-kupán: a lengyel, szlovák és magyar vasutasok mérték össze tudásukat. A torna akkor már húszéves múltra tekintett vissza.

Kiemelt fotónkon: Somoskőújfalu, a közúti átkelő 1981-ben. A magyar és a csehszlovák hatóságok együtt dolgoztak itt - Forrás: Fortepan

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában