2025.03.28. 17:39
Nógrádiakat is kiszemelhetnek a kiberbűnözők! Kiderült, kiknek kell a legjobban vigyázni
A Médiaunió Alapítvány 2022-ben indította el „A kulcs te vagy!” kampányt a Magyar Bankszövetséggel és a KiberPajzs Programmal közösen, amely az online csalások elleni védekezés fontosságára hívja fel a figyelmet. A kiberbűnözők újabb és újabb trükkökkel jönnek elő, így fontos a folyamatos éberség.
Van egy jó hír is: a bankok folyamatos fejlesztései és a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok miatt a csalásokból származó pénzügyi veszteségek valamelyest csökkentek. A Médiaunió Alapítvány és az Ipsos Zrt. friss kutatásából kiderült, hogy a válaszadók 36%-át már legalább egyszer megkárosították csalók. A legnagyobb növekedés a férfiaknál tapasztalható: a kiberbűnözők által átvertek száma másfél év alatt a duplájára ugrott. Az idei, ezer fő megkérdezésével készült felmérésből viszont kiderült, hogy a digitális veszélyek továbbra is komoly problémát jelentenek.

Forrás: Shutterstock | Illusztráció
Magabiztosnak hisszük magunkat, mégis sokan bedőlnek kiberbűnözők praktikáinak
Bár a válaszadók nagy része úgy gondolja, hogy tisztában van az online csalásokkal – a férfiak 90%-a és a nők 80%-a mondta ezt magáról –, a statisztikák mégis mást mutatnak.
A férfiak 39%-a, a nők 32%-a vált csalás áldozatává, miközben másfél éve ez az arány még csak 20 és 23% volt.
Sokan ismerik az árulkodó jeleket (például gyanúsan jó ajánlatok, személyes adatok kikérése, sürgető üzenetek, magyartalan szövegek), mégis rengetegen bedőlnek a trükköknek. Az egyik legnagyobb gond, hogy az emberek nem vigyáznak eléggé a jelszavaikra: 57%-uk ugyanazt a jelszót használja több platformon is, ami szinte semmit sem változott az elmúlt két évben.
Mi miatt aggódunk a leginkább?
- A kutatás szerint az emberek leginkább a bankkártyaadataik miatt aggódnak – a válaszadók 71%-a tart attól, hogy ezek illetéktelen kezekbe kerülnek.
- Érdekes módon viszont más személyes adataik védelmét már kevésbé tartják fontosnak: mindössze 30%-uk fél attól, hogy jelszavaik vagy online profiljaik illetéktelenekhez kerülnek.
Pedig ez óriási veszélyt jelent! A csalók egyre ügyesebbek, mesterséges intelligenciát is bevetnek a megtévesztésre.
– Ha nem figyelünk oda, és kiadjuk az adatainkat, a legjobb biztonsági rendszerek sem védenek meg minket – figyelmeztet Kardos Ferenc, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője.
Ki felel a biztonságunkért?
A legtöbben úgy gondolják, hogy az online biztonságért nemcsak az egyének, hanem az állam és a techcégek is felelősek. Érdekes tendencia, hogy az idősebbek nagyobb arányban érzik felelősnek magukat: míg a 18-29 évesek csak 33%-a gondolja ezt így, a 60 év felettieknél már 60% ez az arány.
Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese szerint fontos, hogy az emberek maguk is tegyenek a saját biztonságukért:
A bankok folyamatosan fejlesztik a védelmi rendszereiket, de ha valaki maga adja ki az adatait, az ellen nem tudunk védekezni.
A kutatásból kiderült, hogy egyre többen ismerik fel a veszélyeket, és aktívan tesznek ellenük: a válaszadók 60%-a például jelenti a csaló tartalmakat a közösségi médiában. Jó hír az is, hogy az elmúlt időszakban csökkent a kibercsalások okozta károk összege.
Bár a fiatalokat digitális bennszülötteknek tartják, ők mégis nagyobb arányban esnek áldozatul az online csalásoknak. A kutatás szerint a 18-29 évesek 44%-át már átverték valamilyen módon. Ennek oka, hogy ők aktívabb internethasználók, több online szolgáltatást vesznek igénybe és gyakrabban osztanak meg személyes adatokat.
Ezért is kiemelten fontos, hogy a fiatalok megtanulják, hogyan védhetik meg magukat az online térben
– mondta Sütő Ágnes.
Idén is megrendezik a Pénz7 programot, ahol az iskolások pénzügyi és kiberbiztonsági ismereteket szerezhetnek. Március 4-én mutatják be Solymos Ákos „Frici, Fülöp és a hackerek” című könyvét, amely izgalmas történeteken keresztül tanítja meg a gyerekeket az online világ veszélyeire. Ha kíváncsi vagy, mennyire vagy felkészült a digitális világban, próbáld ki a Digitális Szimat Kihívást a Kiberpajzs.hu oldalon.
Ezeket is ajánljuk: