statisztika

2021.11.30. 17:30

Egy év alatt harminchárom részeg sofőr okozott balesetet Nógrád megyében

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2019-ben 31, míg 2020-ban 33 ittas állapotban előidézett baleset történt Nógrád megye közútjain. A súlyos büntetés mellett a sofőrök felelőtlen döntésükkel nemcsak a saját maguk, hanem mások életét is veszélyeztetik. Verbói Patrik autósoktató szerint az alkohol mellett számos más tényező is károsan hathat a reakcióidőre.

Fodor Orsolya

A vezetés megkezdése előtt a legcsekélyebb alkoholfogyasztás sem megengedett

Fotó: Illusztráció: Pexels

– Ha a közúti igazoltatás során a gépjármű vezetőjénél alkalmazott alkoholteszter pozitív értéket mutat, a rendőrök előállítják a sofőrt hiteles légalkoholmérő készülékkel történő ellenőrzésre, vagy vér- és vizelet­minta-vételre. Ez utóbbit az arra kijelölt egészségügyi intézményekben végzik – mondta Dankóné Nagy Éva, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője. Hozzátette, hogy az ittas járművezető a jelenlegi rendelkezések alapján 0,25 mg/l légalkohol-koncentráció alatti értéknél a szervezetben lévő alkohol pontos mennyiségétől függően tízezertől százezer forintig terjedő pénzbüntetésre számíthat.

Mint mondta, az ittas járművezetés szankcionálása igen összetett. A szervezetben lévő alkohol mennyiségétől függően az ittasan közlekedő sofőr közigazgatási szabályszegést vagy bűncselekményt is elkövethet. Így vele szemben közigazgatási bírság, vagy büntető feljelentés is alkalmazható. Ez utóbbi – súlyosabb esetben, például ha valaki halálos közúti közlekedési balesetet okoz – akár letöltendő szabadságvesztéssel is járhat.

– A különböző közlekedésbiztonsági kísérletek egyértelműen bebizonyították, hogy napszaktól függetlenül a kismértékű alkoholfogyasztás is kedvezőtlenül befolyásolja az észlelési és reakcióidőt, azaz hátrányosan hat a vezetési képességre – hangsúlyozta Dankóné Nagy Éva.

Verbói Patrik, egy salgótarjáni autósiskola oktatója és vezetője elmondta, hogy az alkoholos befolyásoltságon kívül számos olyan eset van, amikor nem szabadna volán mögé ülnie a sofőröknek.

– Bizonyos gyógyszerek hatása csökkenti a reakcióidőt és megnő a balesetek kockázata. Mindig hangsúlyozom a tanulóknak, hogy nyugtató vagy egyes fájdalomcsillapítók használata mellett mérlegelni kell, valóban alkalmas-e valaki a vezetésre – mondta Verbói Patrik. Hozzátette: noha a jogszabály nem tiltja, sérült végtagokkal sem szabadna autóba ülni. Több olyan esettel is találkozott már a pályája során, hogy begipszelt lábbal és karral vezetett valaki.

– Fáradtan is kockázatot rejt a vezetés, de akkor is, ha valamilyen lelki trauma érte a sofőrt. Ezek a tényezők jelentősen növelik a figyelmetlenséget. Most, hogy beköszöntött a tél, még inkább körültekintőnek kell lenni az utakon. Akinek például hóban nincs rutinja, annak ajánlott szakemberrel gyakorolnia, vagy egy gyér forgalmú úton, ahol nem veszélyeztet másokat, ha kipróbálja, hogyan viselkedik az autója a megváltozott útviszonyok között – mondta.

Részegen a biciklire se üljünk fel!

Dankóné Nagy Éva felhívta a figyelmet, hogy Magyarországon a zéró tolerancia elve a mérvadó, vagyis a vezetés megkezdése előtt a legcsekélyebb alkoholfogyasztás sem megengedett. Hozzá­tette, hogy a kerékpárosoknak is a biztonságos közúti közlekedésre alkalmas állapotban kell lenniük, mert ellenkező esetben szabálysértési eljárás indítható ellenük. – Fontos hangsúlyozni, hogy a fenti szabá­lyok a kerékpárosokra nem vonatkoznak ugyan, azonban a biciklis a közúton biztonságos közlekedésre alkalmas álla­potban kell hogy legyen. Ebből kifolyólag, ha valaki az elfogyasztott alkohol hatása miatt úgy vesz részt a kerékpárjával a közúti forgalomban, hogy jól láthatóan alkalmatlan a biztonságos közlekedésre, vele szemben szabálysértési eljárás indít­ható – tette hozzá.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában