2025.05.14. 13:50
Nógrádiak figyelem, messziről kerüljék el ezeket az autókat, ha nem akarnak több milliós szervizre költeni!
Egyre több autós szembesül azzal a problémával, hogy bizonyos típusoknál már 30-60 ezer kilométer után komoly motorhibák jelentkeznek. Az olajban futó vezérműszíjjal szerelt motorok javítása gyakran milliós tétel, ami gazdaságilag is megkérdőjelezi a javítás értelmét.
Az olajban futó vezérműszíj technológiája eredetileg a csendesebb működést és a kisebb súrlódást célozta meg. Azonban a gyakorlatban kiderült, hogy ezek a szíjak az olajjal való folyamatos érintkezés miatt idő előtt elhasználódnak. Morzsolódnak, elvékonyodnak, a darabjaik eltömítik az olajszivattyút, ami végül teljes motorhibához vezet.

Fotó: Daniel Andraski / Forrás: Pexels.com/Illusztráció
Vezérműszíj okozza a leggyakoribb rejtett motorhibákat
A jelenség leginkább a Stellantis csoporthoz tartozó márkák 1.2 literes PureTech motorjait érinti – ilyen a Peugeot 208, 308, a Citroën C3, C4, valamint az Opel Corsa F is. Ezen felül a Ford 1.0 EcoBoost és 2.0 EcoBlue, valamint a Honda 1.0 VTEC motorjai is hasonló hibákat produkálhatnak.
Hogyan előzhető meg a baj?
A legfontosabb teendő a rendszeres olajcsere – lehetőleg 10-12 ezer kilométerenként 0W-30 C2 típusú kenőanyaggal. A vezérműszíj gyári csereintervalluma ugyan 180 ezer kilométer vagy 6 év, de a valós tapasztalatok szerint ez erősen kockázatos. Fontos továbbá a szíj állapotának műszeres ellenőrzése is: a vezérműszíj vastagságának ellenőrzésére speciális célszerszám áll rendelkezésre.
Mit mond a helyi szakértő?
Egy neve elhallgatását kérő salgótarjáni szerelő szerint: –Volt olyan autó, amit 70 ezer kilométerrel hoztak be, de a vezérlés már teljesen szétmorzsolódott. A motor olajsáros volt, a szíj darabokra szakadt. A javítás 1,7 millió forint lett volna, az autót végül alkatrésznek adták el.
Elmondása szerint: – A legnagyobb gond, hogy sok vásárló nem is tudja, mit vesz. Használtautók esetében gyakori, hogy a vétel előtt nem történik állapotellenőrzés, illetve dokumentált szervizelési előélet sem áll rendelkezésre. Pedig egy ilyen motor csak akkor vásárolható biztonsággal, ha a teljes vezérlőkészlet cseréje megtörtént vagy garanciával igazolt.
Mennyibe kerülhet a megelőzés?
A vezérműszíj készlet – szíj, görgők, tömítések – ára átlagosan 135 ezer forint. Ehhez jön hozzá a munkadíj, amely jelenleg Nógrádban 200-300 ezer forint között mozog. Fontos megjegyezni: ezek az összegek akkor érvényesek, ha a szíj épségben van, és nem történt motorkár. Ellenkező esetben a teljes motorfelújítás költsége elérheti a 2 millió forintot is.
Fontos óvintézkedés
Az olajban futó vezérműszíjas motorral szerelt használtautók kiválasztása előtt minden esetben érdemes szakértői állapotfelmérést végezni. Az elővigyázatosság, a rendszeres olajcsere, valamint a szíj időben történő cseréje kulcsfontosságú a motor élettartamának meghosszabbításához. A Nógrád vármegyei példák is mutatják: a megelőzés sok esetben nemcsak kényelmet, hanem jelentős összeget is megtakaríthat a jövőben.
Ezeket is ajánljuk: