Virtuális területvita

2019.02.01. 12:35

Most tényleg átrajzolhatjuk az országhatárokat

A Peacemakers, vagyis Békecsinálók nevű számítógépes játékban a játékos lehet az a diplomata, aki a lehető legigazságosabban igyekszik megrajzolni a határokat egy háború után.

A 22 esztendős, marosvásárhelyi Kántor Zsolt játékfejlesztő alkotta meg a Peacemakers nevű számítógépes játékot, melyet a párizsi békekonferencia és a háború utáni határrajzolás ihletett. Noha a játékot az erdélyi magyar valóság és közös múltunk ihlette, a szereplők és a földrajzi területek csupán a képzelet szüleményei: itt nem valós országok, hanem a pirosak és a kékek között zajlik a területvita – ismerteti a különleges alkotást cikkében a Liget.

A cikk felidézi: Zsolt a Bolyai Farkas Gimnáziumban volt gimnazista, ahol már belekóstolt a programozásba, és már ekkor megírta első, saját játékát. Ezután számítástechnikát kezdett tanulni az egyetemen, így a tanulmányai is segítették a játékfejlesztést.

A Peacemakers 1919 alig egy hónapja érhető el az interneten, de már több mint 38 ezren próbálták ki.

„Az, hogy erdélyi magyar vagyok, nyilván befolyásolta a témaválasztásomat, de a tavalyi román centenárium is. Eleinte az volt a célom, hogy december elsejére elkészüljön, ám ez nem sikerült, aztán kitűztem azt a célt, hogy január 19-ére legyen meg, ugyanis akkor volt a századik évfordulója annak, hogy elkezdődtek a párizsi béketárgyalások” – mondta a Ligetnek a fiatalember.

Kántor Zsolt, a Peacemakers című számítógépes játék alkotója
Fotó: Haáz Vince / Liget.ro

Kántor Zsolt korábban dokumentumfilmeket nézett a témában, akkor jött rá, hogy nem is volt olyan egyszerű dolguk azoknak, akik az első világháború után újrarajzolták a határokat. Ezért szeretett volna olyan játékot készíteni, mellyel e dilemmák súlyosságát, a döntések nehézségét illusztrálni tudja.

„A Peacemakers 1919 nem egy politikai állásfoglalás, nem a győztes vagy vesztes országokról szól: a játékos az a diplomata, aki rajzolja a határokat, osztja újra a területeket.

Éppen ezért a játékban nem valós országok szerepelnek, hanem a területet fel kell osztani piros és kék között úgy, tudván azt, hogy a kék került ki győztesként a háborúból. A határrajzoláshoz csak egy egér szükséges, azt kell húzogatni, de különböző szempontok szerint: egyik fő szempont, hogy a piros lakosság lehetőleg a piros országba kerüljön, a kék meg a kékbe, de a kék – mint győztes fél – kell kapja a vasútvonalat, az erőforrásokat. A határok minél rövidebbek kell legyenek, de érdemes figyelembe venni a természetes határokat, mint a hegyet vagy a folyót, illetve lehetőleg ne legyenek exklávék, vagyis a piros országban egy kis kék terület önmagában” – ismertette a szabályokat Zsolt.

A Peacemakers című számítógépes játék
Fotó: Haáz Vince / Liget.ro

A fejlesztő 24 pályát készített, és ahogy halad előre a játék, egyre bonyolódik, több részletet kell figyelembe venni.

Miközben halad előre a játékos, kitalált történelmi személyek magyarázzák a határrajzolás szempontjait és egyben a játék szabályait.

A teljes írás a Liget oldalán olvasható.

Borítókép: Kántor Zsolt, a Peacemakers 1919 című videójáték alkotója.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!