Felbecsülhetetlen érték

2022.01.12. 10:28

Kutatók több ezer több millió éves maradványra bukkantak

Többek között dugós csapóajtós pókok, óriás kabócák, bogarak, darazsak, hangyák, szitakötők, valamint különféle halak és esőerdei növények fosszíliáit fedezték fel.

Kutatók több ezer több millió éves maradványra bukkantak

ezer miocén kori állat és növény fosszilis maradványait találták meg Ausztráliában

Több ezer miocén kori állat és növény, köztük eddig ismeretlen fajok megkövesedett maradványait találta meg ausztrál és nemzetközi kutatókból álló paleontológuscsoport Ausztráliában. A Science Advances című szaklapban kedden publikált tanulmányuk az Új-Dél-Wales állam központi fennsíkjának régiójában, a McGraths Flat lelőhelyen felfedezett fosszíliákon alapul.

A nemzetközi kutatócsoport az elmúlt 3 évben végzett ásatásokat a területen, és egyebek mellett dugós csapóajtós pókok, óriás kabócák, bogarak, darazsak, hangyák, szitakötők, valamint különféle halak és esőerdei növények fosszíliáit fedezte fel.

Matthew McCurry, az Ausztrál Múzeum és az Új-Dél-Wales-i Egyetem, a UNSW munkatársa elmondta, hogy a 23 millió éve kezdődött és 5 millió éve véget ért miocén korszakból származó fosszíliák fontos ismereteket nyújtanak az ausztrál kontinens történetéről.

Elmondta, eddig nehéz volt megmondani, hogy milyenek voltak ezek az ősi ökoszisztémák, de szerencsére a most feltárt fosszíliák még az olyan apró, törékeny organizmusok, mint a rovarok maradványait is megőrizték. A leletek alapján pedig a terület egykor mérsékelt égövi, buja esőerdő volt. A kutató arról is beszélt, hogy a felbecsülhetetlen értékű fosszíliákat egy goethit nevű, vasban gazdag kőzetben találták, amelyben csak ritkán keletkeznek fosszíliák.

A folyamat, amely ezeket az organizmusokat kövületekké változtatta, kulcsfontosságú ahhoz, hogy miért maradtak meg ilyen jól.

A kövületek akkor keletkeztek, amikor vasban gazdag talajvíz jutott egy holtágba, és a vasásványok kicsapódása beburkolta a vízben élő vagy a vízbe esett organizmusokat – fejtette ki Matthew McCurry.

A Canberrai Egyetem docense, Michael Frese, aki elektronmikroszkóppal vizsgálta a fosszíliákat, szintén arról számolt be, hogy a maradványok rendkívül jó állapotúak, sikerült a növények és állatok egyes sejtjeiről is felvételt készítenie. A fosszíliák továbbá a fajok közötti kölcsönhatások bizonyítékait is megőrizték. A halak gyomortartalmából például következtetni lehet majd arra, hogy mivel táplálkoztak.

Michael Frese elmondta, találtak példát a rovarok testén konzervált virágporra is, így meg tudják mondani, hogy melyik faj melyik növényt porozta be.

Borítóképünk illusztráció