új holdacska

2020.02.28. 12:00

A Föld körül keringő égitestet azonosítottak

Egy új kicsiny hold kering a Földet körül, a gépkocsi méretű égitest azonban nem sokáig fogja kísérni bolygónkat amerikai kutatók szerint.

Forrás: Shutterstock.com

A mintegy 1,9-3,5 méter átmérőjű égitestet Kacper Wierzchos és Teddy Pruyne, az arizonai Catalina Sky Survey kutatói figyeltétk meg február 15-én éjszaka a Tuscon közelében lévő Lemmon-hegy obszervatóriumának távcsövével.

Az azóta tartó megfigyelésekkel a tudósok kiszámolták a pályáját és február 25-én a Kisbolygó Központ (MPC) bejelentette a 2020 CD3 jelű objektum felfeldezését, és megerősítette, hogy az ideiglenesen kering a Föld körül.

A 2020 CD3 tulajdonképpen az aszteroidák osztályának egy kicsiny tagja, amelynek pályája keresztezi a Föld pályáját.

A csillagászok szerint felfedezése „nagy dolog”, mivel ez csupán a második aszteroida, amelyről közismert, hogy a Föld körül kering.

A szintén a Catalina Sky Survey által felfedezett 2006 RH120 jelű volt az első, amely 2006 szeptembere és 2007 júniusa keringett a Föld körül.

Pályája alapján a csillagászok úgy vélik, hogy három éve állt Föld körüli pályára.

A Smithsonian Asztrofizikai Obszervatórium Kisbolyó Központja, amely a kisbolygókról, aszteroidákról gyűjt adatokat, közölte, hogy a „pályailleszkedés alapján ez az objektum csak ideglenesen kíséri a Földet”.

A Föld új szomszédjának nincs stabil pályája bolygónk körül, és nem valószínű hogy sokáig fogja kísérni a bolygót.

„Most, amikor beszélünk, már távolodik a Föld-hold rendszertől, és valószínűleg áprilisban el is tűnik onnan” – mondta Grigori Fedorets, a belfasti Queen's Egyetem kutatója a New Scientist folyóiratnak.

Borítókép: illusztráció