Digitália

2025.06.14. 06:00

Címvédésre készülnek a Széchenyi István Egyetem elektromos autót fejlesztő hallgatói

A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata, a SZEnergy Team az elmúlt években egymás után háromszor nyerte meg Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét, ráadásul minden alkalommal világcsúccsal. Az újabb diadalra készülő fiatalok a napokban mutatták be idei autójukat, amellyel a héten Lengyelországban sorra kerülő megmérettetésen állnak rajthoz.

Címvédésre készülnek a Széchenyi István Egyetem elektromos autót fejlesztő hallgatói

A SZEnergy Team tagjai az új autóval

Forrás: Széchenyi István Egyetem

Fotó: Korinek Bettina

2022 óta háromszor nyerték világrekorddal a Shell Eco-marathon európai futamának energiahatékonysági versenyét városi kisautó kategóriában. Az elektromos autót fejlesztő győri hallgatók az előző idényben 309 km/kWh-s eredményt értek el ebben a számban. Ez azt jelenti, hogy

egy 100 wattos izzó tízórányi használatának megfelelő energiával 309 kilométer megtételére volt képes járművük,

41 kilométerrel többre, mint a második helyezett Toulouse-i Egyetemé. A SZEnergy Team ezenkívül az önvezető versenyen sorozatban másodszor diadalmaskodott, és olyan rangos intézményeket előzött meg, mint a Milánói vagy a Müncheni Műszaki Egyetem. Céljuk ezúttal is a címvédés mindkét számban.

Az idei Shell Eco-marathont a lengyelországi Kamień Śląski-ban, a Silesia Ringen rendezik. „A gépátvételt követően hat próbálkozásunk lesz arra, hogy a lehető legjobb energiamérleget állítsuk fel a pályán. Az autonóm kategóriában három feladatot kell majd teljesítenünk: egy autonóm vezetési és egy akadályelkerülési szakaszt, valamint egy parkolási manővert. Ezt követi az üzleti prezentáció, amelyen a technológia megvalósíthatóságát kell bemutatni” – osztotta meg a csapatvezető a verseny menetrendjét a résztvevőkkel.

Sándor Dávid gépészeti részlegvezető bemutatta a SZEmission elnevezésű versenyautón megvalósult fejlesztéseket, amelyek közül az egyik legfontosabb az első futómű újratervezése volt a jobb állíthatóság és szerelhetőség érdekében. Sok más mellett a jármű teljes fékrendszerét is felülvizsgálták a jobb fékerőelosztás miatt. „Az elektronikai részlegünkkel együttműködve megalkottunk egy új kormányt, amelyen a gombpozíciókat is újragondoltuk, és ergonomikusabb formatervvel rukkoltunk elő” – ismertette.

„A kormányra egy új nyomtatott áramkör is került, amelynek segítségével a pilóta akár menet közben tud az autó beállításain változtatni. Egy gomb segítségével a rádiókommunikációt egyszerűsítettük, és újraterveztük a teljes kábelezésünket, amellyel jelentős súlycsökkentést is elértünk” – részletezte Tímár András, az elektronikai részleg vezetője. Kiemelte, lehetőségük nyílt arra is, hogy a fejlesztéseiket a Bosch budapesti székhelyén teszteljék, és nagyon jó értékeket kaptak.

Halir Szabolcs az autonóm részleg munkáját foglalta össze. Bemutatta annak a grafikai felületnek a megújítását, amit a pilóták látnak az autóban ülve. A hallgató több szoftveres fejlesztést is ismertetett, amelyek által többek közt az akadályelkerülés vagy épp a parkolás is precízebbé vált.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!